Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Pinguïns

8 jaar geleden

Ik heb een hele gekke droom gehad. Een zwager (in droom onbekende) zou pinguïn kindjes krijgen. Toen de eieren op springen stonden, werd mijn zwager laks. Hij schoof de eieren opzij (figuurlijk). Dat vond ik zielig voor die baby pinguïns. Dus maakte ik een doos met een zachte bodem, zodat de eieren rustig uit konden komen. Door de laksheid van mijn zwager waren de eieren (stuk of 10) aan elkaar gaan plakken, net als kikkerdril. Maar de baby pinguïn konden door het goede broed kratje rustig uit komen.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.

8 jaar geleden
Beheerder

Het is duidelijk dat die zwager niets voelt voor broedzorg.
De Pinquin is een halfvogel, die zwemmen kan in het ijskoude water van de poolzee.
Daarmee kom je dan in de buurt van het hoge noorden en de kilte van het verstand.
Ik denk aan de IJskoningin.

Jij echter vangt de eieren op in een warm nest, zoals je thuis wellicht zou realiseren voor kinderen.
Dit zijn echter meer geestelijke broedsels.
Het ei is een vruchtbaarheidssymbool en laten we wel wezen, ovaria en spermatozoïden hebben veel weg van kikkerdril.

Het Noorden kent lange zonloze maanden en is dus een mooi beeld van het onbewuste.
Het noorden werd ook wel gezien als het dodenrijk (vanwaar de wedergeboorten in een cyclus plaatsvonden).
Het staat in groot contrast met het verhitte zuiden van de evenaar en het bijbehorende temperament.
De Pinquin is een statig waggelend dier, dat wel een rokkostuum lijkt de dragen als een deftig, wat stijf personage.
Eenmaal onder water is hij letterlijk watervlug en zwemt elegant en behendig als de beste.
Pinquins broeden in grote kolonies en als het koud is staan ze om beurten in clusters.

Waarom komt nu die onverschillige zwager of onbekende "man" in beeld?
Mogelijk broedt jij op plannen, of een kinderwens.
Maar veel mannen geven meer om de lusten dan om de lasten en laten de broedzorg aan de vrouw over.

De meestal zwart witte kleur van de Pinquin heeft naast een buitengewoon praktische reden (onzichtbaarheid/ witte buik tegen de heldere lucht en zwart op de rug tegen een donkere bodem) een vergelijking met iets zwart/wit zien of een vorm van Jin/ Yang symboliek.
Op de polen is weinig tot geen kleur te vinden.
Ook een camouflagetechniek, want elke kleur valt op in een wit landschap.

Maar typisch is dus het koudegevoel van de zwager (ratio/ mannelijke kant) tegen de liefde/ eros die jij uitdraagt.

2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

8 jaar geleden

Ik vind het heel moeilijk om mijn eigen droom te analyseren. Maar doe toch een poging, met behulp van jouw uitleg. De zwager kan ook een deel van mezelf zijn. Hij gaat nonchalant om met zorgzaamheid. Er was een kinderwens, maar het bleek niet vruchtbaar te zijn. Samen met een hulpverlener, partner en familie ben ik over dit verdriet gekomen. Aan de buitenkant viel het niet op (camouflagetechniek), dat ik verdrietig was daarover en leek ik op die ijskoningin die niets van kinderen wilde weten.
In tekenfilms worden nonnen ook wel eens vergeleken met pinguïns. Ze lijken koud door hun sereenheid en de kleuren van hun habijten en kap hebben dezelfde kleuren als de vogel. Binnen de maatschappij vind je nonnen in het onderwijs of in de zorg.
Nonnen zoeken naar geestelijke voeding. Ze zijn er bewust en onbewust er elke dag mee bezig. De eieren die ik geadopteerd heb verzorg ik en komen uit. En ik denk dat ik op dat gebied en meer uit kan halen, omdat je het in je uitleg het hebt over geestelijk broedsels.

8 jaar geleden
Beheerder

Bij nonnen worden de gevoelens onderdrukt, zoals ook de seksualiteit.
Dat heet versterving.
Een kinderwens opgeven voor een geestelijk doel, is ook versterving.

Maar je besteedt toch veel aandacht aan je broedkratje met eieren.

Triest dat de kinderwens niet in vervulling kon gaan, terwijl ze toch zoveel kunnen tegenwoordig.

8 jaar geleden

Tegenwoordig kunnen ze veel. Maar als je over de 35 jaar bent, dan wordt de kans op een Down erg groot. Dan moet je de keuze maken of wel of niet de medische molen in te gaat. Ik ben ruim over de 35 jaar.
Toch besteedt ik veel aan mijn broedkratje, maar ik heb weinig keus. Het is niet helemaal weg, maar een grens trekken is noodzakelijk. Een opvulling is dan groeien op geestelijk niveau. Dus toch die versterving.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.

8 jaar geleden
Beheerder

De droom schetst dus toch de ratio die afstand neemt en het moederkloekje dat toch een eiermandje verzorgt.
Maar inderdaad, als je wat ouder wordt, denk je ook aan de leeftijd van het kind als het opgroeit.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024