Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
In mijn droom ben ik vooraan in de veertig en besef ik plots dat als ik nog kinderen wil, ik mij moet haasten. Ik ben door het leven geraasd en de tijd is voorbij gevlogen. Ik heb carrière gemaakt en ben nu waar ik zijn wilde.. Ik voel lichte paniek: als het niet lukt?? Ik ben tenslotte niet meer zo jong als ik aan kinderen wil beginnen... dan herinner ik mij dat ik al kinderen kreeg toen ik jong was... dan houdt de droom op, of toch bijna, en ik ben verward: Hoe kon ik vergeten dat ik al kinderen had??
De droom komt vaker terug, daarom dat ik mij er vragen bij stel.
Beheerder |
Het is moeilijk om een carrière te verbinden met kinderen krijgen en 40 is te laat.
Voor vrouwen is het altijd een dilemma. Hun moederinstinct droomt nog altijd van de natuurlijke wens een gezin te stichten. Simone de Beauvoir schreef eens schertsend, dat het de vrouw eigenlijk verboden moest worden kinderen te krijgen, om te voorkomen dat ze in haar opgelegde biologische rol bleef steken en zich niet verder ontwikkelde.
Op termijn besef je dat een carrière slechts tijdelijk is en geen levensvervulling. (wel invulling)
Als je ouder wordt, weet je dat je die baan moet opgeven en wat dan? Het lege nestsyndroom dat begint te knagen?
Anderen nemen wel kinderen op jongere leeftijd en beginnen later alsnog aan een carrière.
Hoewel dat tegenwoordig niet zo eenvoudig is, want dan kom je niet meer aan de bak.
Je treurt innerlijk om die verloren wens. Het is het rouwproces dat de middelbare leeftijd met zich brengt.
Het is ook de vraag of kinderen nu wel de oplossing zouden zijn?
Levensvragen los je niet op met kroost dat maar tijdelijk onder je beheer valt.
Velen kijken nog altijd naar kinderen als hun ultieme droom.
Ze zouden het liefst opnieuw kinderen willen als zingeving,
omdat ze doorgaans te leeg zijn om er een andere inhoud aan te geven.
Je zou je wat met kinderen kunnen bezighouden, om zo iets in te vullen van wat je mist.
Maar op die leeftijd nog aan kinderen te beginnen?
Dan ben je bijna aan je pensioen toe voor ze volwassen zijn.
De gezinsstructuur is zo uiteen gevallen. Beide ouders moeten werken en de individualisatie en prestatiedruk worden steeds dwingender. Wat blijft er over van een idyllisch gezinnetje? Of welke droom koester je?
Lichtelijk in paniek, omdat je in je achterhoofd hebt dat het lastiger gaat worden. De dingen lopen, zoals het loopt. Dus een schuldgevoel of spijt hebben dat je niet eerder aan kinderen dacht is verspilde energie. De positie van de vrouw is de afgelopen 30 jaar flink verandert. De generatie van over de 30 jaar is heel anders opgevoed, dan die van je moeder. Ze leren om op onze eigen benen te staan door te gaan studeren en geld te gaan verdienen. Maar dan opeens besef je dat je toch iets mist en dan komt het moedergevoel toch om de hoek kijken. Het lijkt het begin van een rouwproces die heel diep kan zitten en die haast instinctief lijkt.
Zwanger raken vanaf 34 jaar wordt dan al begeleid vanaf het begin, want het risico van de complicaties ligt dan al hoog. Als je op latere leeftijd zwanger wordt, heb je een verhoogd risico om een kind te krijgen met een chromosoomafwijking. Maar de kans op een gezond kind is er natuurlijk ook nog. Naarmate je ouder wordt, neemt de kans op een miskraam ook toe. En dat kan mentaal best zwaar zijn, om dit te verwerken.
Op je 40ste is het begin van de aftakeling al zichtbaar door de grijze haren die opkomen en je lichaam verandert ook. De huid wordt slapper en bij delen van je lichaam gaat de huid hangen. Het is ook erg lastig om af te vallen. De ogen kunnen ook sneller achteruit gaan en voor je het weet heeft men een leesbril nodig. De vruchtbaarheid neemt ook af. Maar op een gegeven moment zal een vrouw naarmate de leeftijd vordert het moeten accepteren.
2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.
Droominfo, © 2024