Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Paarden

Kimmie
8 jaar geleden

Beste,

Ik had vannacht een zeer sprekende droom en zou graag de betekenis hiervan willen weten:

Ik reed op een lichtbruin fjordenpaard in een paardenracebaan. Ik liet het paard rustig stappen tot dat een jongen uit mijn verleden tegen mij zei, moet je niet wat harder gaan? Laat dan is zien dat je kan paardrijden! Ik liet mezelf overhalen en wilde aan de andere kant ook best wel galopperen. Ik stapte met de lichtbruine fjord om alle mensen en kinderen heen. Toen ik de ruimte had ging ik galopperen hij was een tikkeltje eigenwijs maar het lukte wel.

Toen ging ik daarna bij een buitenmanege paardrijden. Ik en mijn zusje liepen naar de stal toe. Daar stonden twee mooie kalme en spier witte paarden al opgezadeld. Ik voelde mezelf intens gelukkig. Vooral toen ik opsteeg en mijn beugels precies de goede lengte waren. We reden de paardrijbak in. Toen dacht ik ohhhh dit moet worden vastgelegd op foto. Ik steeg weer af om mijn telefoon te pakken voor de foto. Ik kwam hier niet eens aan toe aangezien ik er net achter kwam dat ik geen schoenen aan had. Ik zocht overal maar kon ze niet vinden. Ik was mijn paardrijschoenen vergeten. Ik baalde als een stekker want ik wilde paardrijden op het mooie witte paard.

Toen ging de wekker...

8 jaar geleden
Beheerder

Het is nogal tegenstrijdig om op een racebaan om mensen en kinderen heen te stappen op een paard?
Dat geeft aan dat je geremd bent of meer wilt dan mogelijk is.
Het ego zit hoog te paard en meent dan meer te zijn dan het voetvolk.
Daarna de buitenmanege met maar liefst twee witte paarden.
Voor wie is dat 2e paard? De prins misschien?
Maar je stapt af en bedenkt dat je geen schoenen draagt en dus blootsvoets op aarde staat, wat in een manege niet altijd aan te bevelen is.

Paardrijden is natuurlijk leuk, geeft ook ambities aan.
Maar de hoge positie en de witte paarde zijn toch een teken van een tikje hoogmoedigheid.
Het witte paard doet denken aan Pegasus.
Paarden spelen in dromen, mythologie en sprookjes vaak een rol.
De omslag van het bruine chtonische (aardse) paard in een wit dier, zegt symbolisch iets.
Het paard is de drager van het ego (net als een auto dat kan zijn).
Het staat ook voor instincten en Intuïtie. Soms ook doordraven en op hol slaan.
Je kunt niet gaan racen op een baan waar mensen en kinderen lopen.
Dat is vergelijkbaar met ellebogenwerk. Zoiets als haantje de voorste willen wezen.
Het leven gaat je niet snel genoeg maar de eindstreep is eerder in zich dan je zou vermoeden.

8 jaar geleden

Het paard als totemdier staat symbool voor de magische kracht van sjamanen. Het staat voor aardse en buitenaardse kracht, reizen, stabiliteit, zachtmoedigheid en vrijheid. Het paard is door de eeuwen heen geprezen om zijn hulp in de evolutie van de mens. Het paard draagt zijn berijder, maar deze laatste draagt de verantwoordelijkheid voor alles rondom.
Als je droomt over het berijden een paard, vertelt dit over je manier van vooruitgang, nieuwe kansen aannemen. In de paardenracebaan ga je de competitie met anderen aan. Bruin staat voor aarde. Je zou dan kunnen aannemen dat je bewust bent, waarmee je bezig bent.
Je zoekt andere mensen en kinderen op. Je kan het goed met iedereen vinden en dat geeft je zelfvertrouwen.

Het zusje is je meisjeskant. Het kind in jou. De paardenrijbak schept routine en vertrouwen. Je maakt niet zomaar een grotere stap. Eerst oefen je en als het goed gaat, neem je een stapje omhoog. Maar je was je paardrijschoenen vergeten, dus dit is een kanttekening dat je goed in de gaten mag houden. Een wit paard staat voor mogelijkheden. Ik denk dan aan studie of werk.

Kimmie
8 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan me vooral vinden in de reactie van Esme. Dat sluit erg aan op de dingen die nu in mijn leven spelen. Boodschap voor mij is vooral blijven aarden en dichtbij mezelf blijven. Voorderest ben ik volop in ontwikkeling en ga ik nieuwe uitdagingen aan. Mooi! En bedankt allebei.

Was nog wel even benieuwd waarom je dit onder de eerste reactie hebt gezet Sheherazade Alcohol never solved anything neither did water or milk?

8 jaar geleden
Beheerder

Och dat is een scherts Kimmie.

8 jaar geleden
Beheerder

Zou het kunnen dat, je op twee paarden wedt?

Een paardenbak geeft beperkingen aan.
Een manege is een vorm van discipline aanleren, of volgen, binnen de lijntjes blijven.

Dromen gaan vaak over dat je b.v. in een auto zit en er mensen en kinderen op straat lopen.
(In dromen heb je geen auto en zelfs geen voertuig nodig)
Hier is het een paard en dat geeft toch een bepaalde status aan van het ego.
(hoogte heeft b.v. ook iets met bewustzijn te maken, je overziet immers meer)
Het omzichtig manoeuvreren op de "renbaan" past niet bij het "voetvolk".
Vaak gaat het hier om een jeugdig ego dat te snel wil.
Later sta je dan zonder schoenen weer op de grond, net als het "voetvolk".

Kimmie
8 jaar geleden

Wauw, mooi antwoord en duidelijk ook Sheherazade.

Deze discussie is gesloten.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024