Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Laatst droomde ik een hele rare droom misschien dat iemand de betekend zo een beetje weet. Ging over een heks, ik was met ouwe vrienden waar mee ik al niet meer om ga thuis waar ik nog steeds woon en de sfeer in me droom was vreemd soort een tovernaarachtige sfeer en opeens kwam er een heks precies hoe de films haar beschrijft binnen met 2 lijken en niemand van ons keek geschrokken en ehmm leek alsof wij er wat te maken hadden en opeens zag ik kleine haaien in een emmer water en ik speelde met een stokje met ze en die haaieien deden heel druk bijten maar ze kwamen niet aan mij waren klein ze paste zelf in die emmer. Daarna droomde ik iemand gewond op me bank en en ik ging aan em zitten en deed em pijn met een mes en de mensen om me heen deden ook rare dingen. Daarna was ik bang dat me moeder thuis zou komen en alles zou zien je zag ook bloed in me droom ging ik snel naar me kamer en zag ik heksen pop. Daarna ging ik naar de woonkamer en zag ik de heks met een tover stok of iets alles opruimen/weghalen. En alles was schoon hoefde ik niks meer te doen nou en daarna wren we weer met ze alle buiten en waren we bang voor politie. Ik snap t even niet was heel erng en vooral die heks moet een betekenis hebben en ouwe vrienden kring misschien i don't know. Iemand ervaring in het gebied van dromen? Je helpt mij dan enorm.
Beheerder |
De heks komt met iets op de proppen dat je liever niet weten wilt.
De lijken uit de kast.
Iets onaangenaams dus een verdrongen gebeurtenis.
De haaien zullen wel in verband staan met die lijken.
Haaien zijn agressief en roofzuchtig.
Het emmertje is een beeld van het onbewuste.
Het onbewuste kan agressief worden als het teveel verdrongen wordt.
Een en ander is een bloedig drama maar je kunt het zelf niet wegwerken.
Met een mes dat weer een analogie heeft met de haaientanden laat jij nu zelf je agressie bovenkomen.
Wellicht iets waaraan je je ergerde in verband met het oude vriendenclubje?
Dat kunnen eigenschappen zijn in jezelf.
De heks is misschien nog zo kwaad niet want ze ruimt de boel wel op.
Een heks kan een negatief moederbeeld zijn.
De vraag is natuurlijk waarom jij er zo'n zootje van maakt en het niet zelf opruimt?
De heks zit ergens in jezelf.
Het zou gemakkelijk zijn om met een toverstokje de zaken te regelen, maar dat is natuurlijk geen realistische voorstelling in een volwassen wereld.
'k Ben nu een half jaar bezig met dromen verklaren. Wat ik eruit haal is het volgende:
Deze heks wordt uitgebeeld als de boze stiefmoeder. De negatieve eigenschappen van de vrouw zoals, het jaloerse, het geslepene, het kattige en het manipuleerbare. De oude vrienden is de veiligheid die je om je heen verzamel. Hierdoor bouw je een muur om je heen die je beschermen tegen die negatieve vrouwelijke eigenschappen. Die eigenschappen kunnen van jezelf zijn of van een bepaalde persoon in je omgeving.
De haai symboliseert gevoelens van woede, vijandigheid en wreedheid. Er zou een emotionele bedreiging kunnen vormen voor jezelf of anderen. De haaien laten zich wel makkelijk vangen, want ze zitten al in de emmer.
Je bent bang dat je moeder zou komen. Misschien schaam jij je wel voor die puinhoop die hier en daar is. Als je droomt over een voodoo-pop, duidt dit op een primitief en duistere van jezelf. Een toverstok is een fallisch symbool. Fallus betekent een symbool wat lijkt op een staand geslachtsdeel van de man. En dit symboliseert weer de vruchtbaarheid. Dus het lukt de heks om met een tover stok iets alles op te ruimen of weghalen. Ja en dan op dat moment mag je wel bang zijn voor de politie. Hij handhaaft immers de orde en veiligheid.
Beheerder |
Je zou nog Freudiaans kunnen denken.
De haaien happen naar het stokje dus de symbolische fallus.
Daarmee kan ook het bloed op de bank verbonden zijn en wellicht de haat tegen een bepaalde persoon.
De politie is je geweten.
Een en ander kan zeker een seksuele connotatie hebben.
De echte moeder ook als zedenpolitie staat hier tegenover de heks maar beiden horen bij elkaar als 2 kanten van het zelfde muntje.
Nu maar hopen dat het kwartje valt.
Een pop is een zielebeeld.
Kinderen straffen hun poppen voor zaken die ze zelf hebben begaan, of die hen verboden zijn.
De pop is dus ook een afreageer-methode om tegen bijvoorbeeld (ouderlijk) gezag te rebelleren.
Het kind neemt dan de de fictieve dader- en ouderrol over om zo zijn frustraties uit te leven.
Het popje als heks mag de gecensureerde verboden wensen uiten om bijvoorbeeld de ouders verwijten te maken of zelfs hen te mishandelen of soms zelfs doden.
De emmer is vergelijkbaar met het heksenketeltje waar een brouwsel van haaien wordt gemaakt.
Het roeren is het opwekken van woede of turbulentie veroorzaken in het onbewuste.
De haaien zijn nog klein maar dat kan snel veranderen als de grenzen wegvallen (het emmertje dus)
Door het roeren neem je iets van de assertiviteit en vechtlust over van de haaien.
De haai kan hier als castrerend element worden gezien.
Droominfo, © 2024