Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Vissen

Oehwe
8 jaar geleden

Ik droomde dat ik naast een vissenkom zat. De vissen probeerden constant uit de kom te springen. Als ze dat lukte stopte ik ze weer terug. Het waren hele mooie goudvissen en van die platte met tropische kleuren. Later in de droom wil ik ze over doen in een aquarium maar dat lukt me niet want ik krijg hem niet schoon.

8 jaar geleden
Beheerder

Hoe zou jij je voelen om in een viskom rondjes draaien?
Zou je er niet uit willen springen?
Het aquarium is wat groter, maar vissen horen in de vrij natuur.
Niet in een denktank.

Vissen zijn symbolisch bewoners van het onbewuste.
Dus b.v. eigenschappen of latenten die nog niet bewust zijn.
Het kommetje is het hersenpannetje en de beperkingen die jij hen oplegt.

Het aquarium is niet schoon begrijp ik?
Dat betekent dat je innerlijk nog een en ander te verwerken hebt voor je de vrijheid kunt kiezen.
De viskom is een soort geestelijke cel, het glazen hokje maar ook een soort afscherming tegen de boze wereld. Een vorm van psychisch isolationisme. Of een virtueel bestaan in een kijkkastje.
Misschien zelfs een glazen bol met vis.

8 jaar geleden

Het symbool van een vis staat bekend als het ichthusteken. De vis staat in verband met de doop in het water, maar ook met de wonderbare visvangst (vruchtbaarheid/oogst). In China zijn vissen symbolen van overvloed en geluk. Met name de (goud)karper is in China een symbool van standvastigheid, een lang leven en succes in de geleerdheid. In Japan van de (goud)karper een embleem van de samurai.
Vissen horen eigenlijk vrijelijk te kunnen bewegen. Voor ons is het mooi om naar een visje in de kom te kijken, maar voor de vis te klein. Misschien wil je wel op jezelf wonen. De tropische kleuren geven een kleurrijke blik aan. Vissen in troebel water duiden op angst en verdriet. Het is beter dat je er goed over na denkt met bepaalde plannen uitvoeren, zodat het geen impulsieve daad wordt.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.

Deze discussie is gesloten.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024