Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Onlangs is mijn moeder gestorven.
Die nacht droomde ik het volgende:
Ik sta in de tuin van mijn moeder.
Het is nacht.
Ik kijk naar de volle maan.
De maan rust in de wolken.
Dan komen de wolken en de maan in beweging.
Als een bal op schuimende golven.
Eerst rustig dan wat wilder.
Plotseling met enige snelheid duikt de maan de aarde in.
Als ik me omdraai zie ik de maan daar weer omhoog komen.
Als een bal die uit het water omhoog springt.
Hetzelfde mechanisme herhaalt zich.
Over mij heen en onder mij door.
Ik ben verbaasd en raak een beetje verward,
als een kind.
xxx
Beheerder |
De Maan is een moedersymbool (koningin van de nacht)
Het lijkt erop of iemand bal speelt met je.
Maar de persoon is onzichtbaar.
Zou het niet je moeder kunnen zijn?
Een bol is een Zelfsymbool en de ziel of de god werden vaak als bol gedacht. (Maangod)
Verder meende men dat de mensen na de dood naar de Maan gingen, wat het dodenrijk betekende.
De Maan wordt ook geassocieerd met de andere, geestelijke wereld.
Meestal wordt de maan beschouwd als moedergodin of hemelkoningin, in ieder geval als vrouwelijk hemellichaam, ten eerste omdat zij haar licht van de zon 'ontvangt' en ten tweede, omdat haar cyclus gelijk loopt met de maandstonden (menstruatie) van de vrouw. De maan ligt op een zacht bedje van wolken. Deze wolk staat symbool voor innerlijke rust en sprituele harmonie.
De maan heeft ook invloed op de zee en werkt als een magneet. Het water komt en gaat, als het deinen van het levensritme.
Beheerder |
De Maan staat ook voor de fasen van het leven. Geboorte/ jonge vrouw, volwassen vrouw/ de oude vrouw en de dood (zwarte Maan 4e fase)
Je kunt de Maan ook zien als stemmingswisseling (maanziek of manisch. Het laatste overigens afgeleid van het Manicheïsme, naar Mani, een charismatische profeet.
Nachtelijke zeereis: Een bekend Egyptisch symbool. Het verwijst naar het herstel van het leven en de opstanding uit de dood.
Beheerder |
De Maan wordt in een aantal culturen gezien als de oermoeder en de moeders op aarde zijn haar representaties. Ze wordt ook genoemd hoedster van leven en dood, of de hoedster van de zielen.
Een aantal vrouwelijke goden werd met de Maan geassocieerd zoals Artemis, Selene, Hecate, Cynthia, Luna, Hina, Sin, Isis enz.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.
Droominfo, © 2024