Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Paniekaanvallen, droom schreeuwen

Ce
8 jaar geleden

Hoi allemaal,

Het gaat op het moment niet heel goed met me.
Heb weer last van paniekaanvallen waarin ik echt denk dat ik dood ga o.i.d..
Ik sta al de hele dag stijf van de stress om niks...
Ik heb het enkele Jaren geleden ookal gehad. Hebben jullie misschien tips?

Ik heb vannacht ook drukke dromen gehad.
Ik droomde eerst dat mijn oude leraar aan de deur stond en me de grond in boorde met opmerkingen en alles waar ik slecht in ben en dat ik niks kon etc.. Ik denk dat dit mijn Eigen gedachten zijn...
Ik reageerde heel heftig en brutaal (in het echt zal ik dat nooit doen)... en schreeuwde al mijn frustraties weg, het voelde wel fijn. Ik won de discussie wel..

Dit was mijn droom ik hoop dat er wat rustigere tijden gaan komen echt verveld zo rond deze dagen...
Groetjes en fijn weekend!,,

Ce

8 jaar geleden
Beheerder

Het is heel lastig negatieve connotaties en zelf-beoordelingen te doorbreken.
Wie zo vol kritiek is gepompt is vaak niet in staat om meer positieve zelf-bevestigende geluiden te accepteren of zelfs maar op te merken.
Je gaat dan bij voorbaat uit van een negatieve instelling. (vorm van Oost Indische doofheid)
De innerlijke criticus is een draak die je zou willen doden.
Toch is het tegelijk de drijvende kracht tot de individuatie, al zul je dat nu nog niet zien.
Soms moet je de innerlijke criticus/draak doden om zelf te (leren) leven.

De vrees voor de dood van het Ik is een angst voor de transformatie.
het oude Ik moet sterven vooraleer er een nieuw ontstaat.

Het is altijd eenvoudig negatieve punten op te sommen en heeft te maken met het zondebokmodel.
De oude leraar projecteert zijn frustraties op jou en beseft niet dat hij zelf mede-oorzaak is van je falende prestaties.
Omdat hij vanuit het machtscomplex denkt binnen de eer-cultuur vreest hij te worden gecastreerd.
Zijn vermeende superioriteit moet daarom onophoudelijk bevestigd worden door het neerhalen van anderen.
Dat is natuurlijk een zwakte-standpunt dat vergelijkbaar is met een Jahwe complex.

Ik ben van mening en dat meen ik 100%, dat je een heel intelligente, ook taalkundig correcte vorm van communicatie voert, een invoelend (empathisch) vermogen bezit en een sterke introspectie. Bovendien ben je in staat dingen goed te analyseren en op te nemen.
Mooie karaktereigenschappen die waardering verdienen. Laat je niet zo neerhalen, je bent meer waard.

4 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Ce
8 jaar geleden

Bedankt mooi geschreven...
Het is geen pretje in ieder geval.
En de gedachte doorbreken lijkt nu makkelijk maar als je weer angstig wordt voelt het alsof je wordt overgenomen door je angst.
Ik kan het nu wel redelijk tegenhouden maar eigenlijk sluimert het nog wel de hele dag lang.
Ik denk dat de faalangsten van afgelopen jaar het hebben uitgelokt...
Ik word soms helemaal gek vanmezelf. Ik ben 16 en heb er nu al last van...
Die gedachtes zijn niet fijn, het lijkt me handig om toch met iemand te praten (huisarts oid)...
Die zeggen helaas vaak dat je gelijk medicijnen moet slikken..

bedankt nogmaals

8 jaar geleden

Lijkt me een goed idee om naar de huisarts te gaan. Vaak komen ze wel met medicijnen. Als je het tijdelijk gebruikt, kan het toch geen kwaad?
Het lijkt me ook niet echt prettig om die paniekaanvallen te hebben. Als je te lang depressieve klachten erbij krijgt, dan kunnen er waanideeën volgen en dat is slecht voor de hersenen. Je concentratievermogen wordt er heel slecht van. Dat haalt je ook meteen uit je functioneren. Een diploma halen is wel belangrijk. Het zou jammer zijn als je een jaar uit de roulatie bent door psychische problemen.
In plaats van medicijnen kunnen psychologen ook therapieën geven. Met Mindfulness doe je opdrachten waarbij je meer leert van jezelf. Misschien kan je huisarts je doorverwijzen naar zo'n soort cursus. Dan gaat het via je zorgverzekering.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.

8 jaar geleden
Beheerder

Angsten zijn heel naar.
Maar met pillen kom je zeker niet verder, een hoofd vol watten kun je niet gebruiken.
Een huisarts is meer een wegwijzer, daar kom je ook niet verder mee, die denken te medisch.
Met onderdrukken duiken de symptomen onder en komen op een andere manier naar buiten, waar weer andere pillen voor zijn.
Er bestaan wel trainingen die je via technieken leren niet mee te gaan met afleidende gedachten die in oude kringetjes voeren.

Door bijvoorbeeld te concentreren op een punt kun je leren goed bij jezelf te blijven en nieuwe wegen te vormen in het neurologisch circuit. Hersenen zijn flexibel. Maar ik weet heel goed hoe moeilijk het is met angsten om te gaan.

Analyse zou je dichter bij de oorsprong brengen van je faalangsten, dat is precies de strijd met de draken in je innerlijk.
Helaas moet alles tegenwoordig efficiënt zijn en snel resultaat opleveren, diepgang is er niet meer bij.

Wat jarenlang is ingepekeld raak je niet zo vlot kwijt, het is meer een manier zoeken om ermee om te kunnen gaan en er iets tegenover te stellen. Prestaties zijn wat dat betreft prima pijlers.

8 jaar geleden

Naar mijn mening kunnen medicijnen ondersteunend werken naast een therapie. Soms zijn de klachten dusdanig, dat rationeel denken niet meer kan. In zo'n geval zijn bepaalde hormonen niet meer in staat om (een goed herstel van de hersenen) op pijl te houden. Medicatie helpt daarbij. Okee, je wordt er wollig van en er zijn bijwerkingen, maar tijdelijk gebruik is ook mogelijk.
Angststoornissen kunnen ook leiden naar een psychose. En dit kan gevolgen hebben voor de conditie van de hersenen. Als complottheorieën de gedachten overnemen, dan mag men zo snel mogelijk aan de alarmbel trekken.

8 jaar geleden
Beheerder

Ik betwijfel of de regulatie van angsten in hormonen moet worden gezocht.
Ook de mythe van de serotonine is allang achterhaald. (de bekende SSRI's)
Bovendien ben ik nog nooit effectieve angstreducerende middelen tegengekomen.
De meesten werken eenvoudig versuffend (sedatie) en zijn zeer verslavend.
De versuffing veroorzaakt dan weer een gebrek aan energie en is niet zelden de oorzaak van een depressie. (van de regen in de drup)
Omdat er dan niet helder meer gedacht kan worden, ontstaat een volgende anticiperende angst, de controle te verliezen over zijn leven of organisatievermogen door vergeetachtigheden en verstrooidheid door chaos.
Niet zelden ontstaan juist paradoxale reacties of onthoudingsverschijnselen die de angsten dus versterken.
Gebruik van medicatie kan onomkeerbare gevolgen hebben, ook na korte periodes.
Ben er dus geen voorstander van angsten met medicatie te bestrijden.
Bewustwording van de onderliggende factoren is veel belangrijker.
Daar kun je namelijk zelf iets aan doen.
In veel gevallen gaat het om neurotische angsten.

Een psychose is een ernstiger aandoening waar wel medicatie kan worden aanbevolen, ondanks de risico's van psychopharmaca.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024