Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Beheerder |
In de huiskamer is het vrij kaal, zie geen meubilair.
Links staat een grote plantenbak en een jonge loten vormende lichtgroene plant heeft tientallen snel groeiende stengels die pink dik zijn.
De balderen zijn bont en lijken op een Diefenbacchia, maar wel kleiner.
De plant is de kamer aan het innemen met zijn nieuwe scheuten en staat overal minstens een meter hoog.
In een kooi zitten twee groene papegaaien. Het is of de plant daarin begonnen is.
Even later zijn de vogels uit de kooi vrijgelaten en is de kooi ook weg.
Ik verwijt een vriendin dat ze de kooi heeft opengezet en dat nu de vogels niet meer of moeilijk te vangen zijn.
De papegaaien vallen natuurlijk direct de verse knoppen aan en ook op de achtergrond worden al planten aangevreten.
Op de grond tegen een plint weggedoken zie ik iets wat op een heel grote mooie vlinder lijkt met pastelkleuren als blauw en rood en terra cotta.
Als ik de vlinder oppak blijft ze rustig op mijn hand zitten, maar ik zie dat het insect aan een kant deels is verdroogt.
Ik vraag een vriendin snel water te halen want de vlinder moet dorst hebben en is misschien nog te redden?
De dorheid is aan de rechterkant maar dat is links voor mij.
Het ene oog lijkt verdord en bruin en ergens halfweg zie ik zoiets als een blaas?, ook bruin verdord.
De vloerbedekking is bruinachtig beige en lijkt op iets wat ik vroeger had toen de kamer inderdaad een oerwoud aan planten herbergde.
De huiskamer die weinig bekleed is, is vreemd. Want dat is hoe je je leven inricht. Ik kan me niet voorstellen dat je leegtes hebt. Want je bent belezen en hebt veel ervaring of heeft het met een bepaalde relatie te maken?
De jonge loten die lichtgroen zijn is het jeugdige. Ze zijn groen en dik en is, dus groei in welke vorm dan ook. De Diefenbacchia moest ik even opzoeken. Een klassieke plant. Groen staat ook voor goed, doorgaan en veiligheid. Omdat groen ook wel symbool staat voor vruchtbaarheid, werd er vroeger vaak getrouwd in het groen. Later werd dit niet zo snel meer gedaan omdat groen ook staat voor overspel.
De papagaai is een praatvogel en komt om die reden op preekstoelen uit de baroktijd voor. Een papegaai in een droom vertegenwoordigt roddel. Een boodschap wordt aan je onthuld. De papagaaien zijn met zijn tweetjes en zij hebben gezelschap aan elkaar. De plant kan ontsproten zijn van de ontlasting van de papegaaien, door het voer. Een soort broedsel en vruchtbaarheid.
Je wilt iets in stand houden, want het zint je niet dat die vriendin de papagaaien laat gaan. Eigenlijk horen ze in de vrije natuur te leven. Maar overleven ze wel in dit klimaat? Deze vogels kunnen niet in vrijheid leven, want ze maken er een zootje van, ze vreten op wat schoon is. Voor wat, hoort wat.
Net als de vlinder prachtig maar beschadigd. De kleur blauw staat onder andere voor de hemel en rood voor liefde. Terracotta voor aarden. Het kan een gemis zijn. Dorst staat voor oningevulde behoefte. Je zou op zoek kunnen zijn naar inspiratie, motivaties of een zetje in de rug.
De vloerbedekking kan een verlangen naar het verleden betekenen. Door achterom te kijken, kun je mooie herinneringen op halen, zoals de feestdagen. Maar helaas, het is verleden tijd.
Beheerder |
Een en ander klopt wel Esme. Zeker rond deze periode.
Misschien staan die papegaaien wel voor iets dat aan mij vreet?
De plant betekent nieuw leven, er is duidelijk vruchtbaarheid, maar de plant hoort niet in een kamer in dat formaat.
Het zou op wildgroei kunnen wijzen gezien een hernieuwde hobby, de fotografie.
Hoewel het hier vroeger wel een jungle leek.
Een Dieffenbachia
Eens zat hier het hele balkon vol met groene papegaaien.
Vroeg mij toen inderdaad af, of ze konden overleven?
Blijkbaar wel, want het was een hele groep.
Later nog eens gezien in het park.
Papegaaien zijn schreeuwers, ik hou er niet zo van, al kunnen ze wel mooi zijn.
Ze slopen ook letterlijk alles weet ik uit ondervinding.
Tegenstrijdige elementen, de plant en de vraatzucht. Of is het een evenwicht zoeken met de wildgroei te bestrijden?
Ik vereenzelvig de papegaai wel met extraversie.
Oh hemel, het kan nog iemand zijn die altijd met zijn opgepoetste of geleende veren pronkt. (ego/ narcisme/ branie)
Zo iemand ken ik wel.
De vlinder is een zielesymbool en dat gekwetste kan ik wel plaatsen.
Toevallig of niet zag ik gisteren een Chinees aandoen beeldje van een vrouw in die kleuren.
Overwoog nog om het te kopen (kringloop) Vond het toch weer te kitscherig en nogal verbleekt.
Het was geen steen of hout maar waarschijnlijk plastic.
De plant zou weleens verwant kunnen zijn met de Vijgenboom/ Boddhiboom, gezien kleur en vorm (bont)
Vroeger had ik daar een enorme Abutilon staan, ook bont.
Dwergpapegaaien zijn groen van kleur. In Engeland worden ze ook lovebirds genoemd, omdat ze van knuffelen houden. Het zijn vrolijke vogels en ze zijn dol op spelen, waaronder ook spullen slopen valt. Men doet de vogels een enorm plezier door wat speelgoed in hun kooi te doen. Ze kunnen ook heel veel lawaai maken.
Droominfo, © 2024