Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Hallo,
Vannacht had ik weer een vervelende droom.
In de droom zat ik in een klas lokaal vol met klasgenoten.
Mijn levensbeschouwings docente stond voor de klas.
Ze heeft me figuurlijk de grond in geboort met opmerkingen.
ALLE negatieve dingen die ik heb meegemaakt van 0 tot nu (16) warden opgenoemd in het openbaar.
Het was niet leuk, ik voelde me gekwetst. Ze had het onderandere over mijn angststoornis van een paar jaar terug.
In de droom was ik alsnog assertief en maakte een botte opmerking terug dat ik maar eens haar problemen lekker ging benoemen in de klas.
De klas riep in koor: oooohhh dat mag je niet zeggen! Ze was wel sprakeloos. Toen eindigde de droom. (In het echt ben ik nooit zo, ik zou vaker zo moeten zijn misschien (zonder te kwetsen dan).. Het lijkt altijd of ik in mijn dromen assertiever en zelfverzekerder ben, ik ben adrem en kan me goed verdigen. Tegelijkertijd voel ik alsnog dat ik gekwetst ben of emotioneel ben...
Laatst kwam dit weer een beetje naar boven (mijn angststoornis), nu gaat het wel weer, alleen vandaag ging het weer minder.
Nu denk ik wel dat deze droom te maken heeft met de angsten die ik heb/had. Iedere keer als ik deze droom droom krijg ik er last van de dagen erna. Maar overdag kan ik niet echt een oorzaak vinden waar de angsten vandaan komen.
Kan een van jullie me helpen verklaren?
In je droom komen alle negatieve dingen weer eens naar boven dat verwerking nodig heeft. In je droom vecht terug en dat is een goed teken. Hierdoor kom je heel goed voor jezelf op. In je echte leven doe je het niet, maar het is wel noodzakelijk om je goed te uiten, want daarmee kom je op voor jezelf. Krop je de boel op, dan stapel je emoties op. Misschien is het assertieve aspect wel in je droom als een boodschap gekomen. Onbewust weet je het wel, maar dit is toch weer even een puntje van aandacht wat belangrijk is voor jezelf.
Beheerder |
De droomdocent is een stukje strenge meesteres in jezelf.
Jij legt jezelf het zwijgen op waarschijnlijk conform het beeld dat je is ingeprent.
Het is strijdig met een levensbeschouwelijk standpunt om iemand publiek aan het kruis te nagelen.
Maar je komt "eindelijk" eens op voor jezelf.
Dus de leerkracht daagt je uit en je vecht terug al som je die negatieve kanten nog niet op.
(anders zou je ook zo zijn).
Zij is een innerlijke criticus. Zo een waarbij je nooit goed genoeg kunt zijn.
Het lijkt erop dat de hele klas heult met de juf.
Daarmee bevestig je een zwak standpunt. Gelukkig verweer je je.
Mensen kunnen heel dubbel zijn en mooie idealen koesteren, maar ze zelf in hun gedrag niet leven.
Soms proef je dat en dromen zetten dat ook overdreven neer.
Hier confronteert de droom je met je angsten, iedereen lijkt je vijand te zijn.
De eenling/leider moet zich altijd los maken van de groep en spot en hoon oogsten tot hij/zij zich bewezen heeft.
Een eigen weg gaan stuit altijd op collectieve weerstand. Maar het is wel jouw weg.
Droominfo, © 2024