Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Hekken met schrikdraad

Ce
8 jaar geleden

Hoi allemaal,

Vannacht droomde ik weer iets.
Ik zat bij mijn zus achter in de auto.
We reden weer erg snel over een snelweg heen.
Het was een mooie rechte snelweg.
Het wegdek was wel nat.
Er reden veel auto's om ons heen en wij moesten de afrit op.
Dat was wel eng want we moesten langs en tussen alle auto's door.
Toen we uitstappte bevonden we ons in een boeren landschap.
We liepen over een tarwe veld. We gingen een pad in
Het pad was erg smal met aan beide kanten hekken waar hoogspanningsdraden over waren gespannen.
Het was erg moeilijk en je kon maar heel langzaam lopen omdat je anders de draad zou raken.
Ik stond buiten het pad en zag hoe (ik als kleuter) door het smalle pad liep.
Ik zag mezelf in het klein daar alleen lopen.
Uiteindelijk hebben we het allemaal gered en kwamen we bij een klein boerderijtje uit van hout waar een vriendelijke boer woonde.

Later kreeg ik met meerdere mensen een taak om een weiland over te steken die half moeras was. Het was een zomerdag met veel grijze wolkjes. (wel met zon ertussen door). Het was een moeilijke uitdaging. Daarna liep ik een trap op en zag ik daar een kennis staan.
Ik was terug in het verleden gegaan. Ik was weer een kleuter maar ik zat in een soort klaslokaal met jongens van mijn leeftijd.
Deze jongens waren me aan het pesten. Ik weet niet meer waarmee. Ik voelde me onzeker. Deze jongen werden later verbannen door de kennis. (een leraar was het in de droom). Ze nam het voor mij op. Toen waren ze weg en was de droom over.

Aparte droom..

8 jaar geleden
Beheerder

Eerst gaat de rit weer te snel
Maar dan moet je ineens lopen en kom je van de regen in de drup met een moeizame tocht door een drassig landschap en weiland.
Waar kennelijk de tarwe groeit (vruchtbaarheidssymbool)
De hoogspanning wijst op stress en de kans op kortsluiting.

De moeizame tocht wijst op een zware psychische inspanning. (voort ploeteren)
Het moeras is drijfzand en depressie maar toch schijnt achter de wolken de zon.

Je komt weer in die ouderwetse pastorale boeren omgeving uit het verleden terecht.
Een nostalgisch verlangen om het hectische bestaan de rug toe te keren.

Waarom pesten de jongens je en wie zijn die jongens in jezelf?
Oorzaak van faalangsten?

Ce
8 jaar geleden

Bedankt voor de uitleg.

Ik dacht zelf aan het koren veld als symbol voor mn doel om dit schooljaar goed af te maken.
Ik moet door een smal pad heen met Elektra. Het zorg voor spanning.
Ik kan nog niet genieten van het korenveld. Was daar niet een gezegde over? iets met koren of tarwe?
Wie zaait zal oogsten o.i.d. Er is dus eerst inspanning nodig voor dat mijn doelen slagen.
De barre tocht door het moeras bijvoorbeeld.

De jongens zijn delen vanmezelf die me porberen te kleineren denk ik.
Ik prober mijn best te doen maar toch zijn er altijd tegenstanders in mijn droom.
Welke angst is het dat me tegen houd? i.v.m de droom denk ik inderdaad ook aan faalangsten o.i.d.

fijne zaterdag

8 jaar geleden
Beheerder

De tocht door het moeras is een beeld van het onbewuste.
Het is de moeizame weg naar de verlichting (bevrijding van depressies en angsten)
In de mythes schetste men wel de natte ziel. Dat was een ziel die teveel opging in de materie/ onbewuste.

Het smalle pad is een mooi symbool van de levensweg die zo scherp is als de snede van een mes.
De smalle weg die ten leven leidt (bewustwording). Het is bijna een christelijk beeld.
Niet vreemd vanwege dat graan, maar paganistisch bestonden deze mythen al sinds Sumeriƫ en Mesopotamiƫ.
Niets nieuws onder de zon dus.

Je bedoelt de uitdrukking "wat ge zaait, zult ge oogsten".
Dat kan goed en kwaad zijn.
Koren hangt samen met Fortuna. Dat rad werd omgeven met korenaren als symbool van overvloed.
Maar koren is vooral een beeld van vruchtbaarheid.
Huwelijken werden wel ingezegend met handen tarwe, of ook wel korenaren.
Korenaren komen ook op munten voor en vele vormen van de heraldiek en in de religie verscholen als het levensbrood van de graangod.
De graangod moest natuurlijk ook sterven en weer opstaan. (paasmythe)

Het moeras kan als een symbolische dood worden gezien. (verrotting)

Het korenveld kan wel een associatie hebben met Kore/Persphone/Demeter.
Persephone moet iedere helft van het jaar afdalen in de Hades. (winter)
Dat was dus een barre tocht door de liefdeloze, levenloze duisternis en de wanhoop. (dood en wedergeboorte/seizoenen).

Elektra zou nog een connectie kunnen hebben met het Elektra-complex.

Maar ik denk toch eerder aan eenvoudig stress. Hoogspanning is een modern beeld van stress.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Ce
7 jaar geleden

Ik sinds november al met stress en het is nu wat afgenomen. Ik doe ook sinds een paar dagen mindfulness. Helpt ook erg goed. De dromen slaan voor me gevoel meer op wat er gebeurd is de laatste maanden. Nog steeds zit me iets niet lekker maar ben er nog niet uit wat precies. Heeft u een boeken tip of iets over mindfulness wat handig is om te vertellen? Ik doe nu mindfulness maar niet de zweverige versie. Maar wel goed kunnen ontspannen etc.

Ik hoor het graag,
Groetjes Ce