Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Beheerder |
Een mooie jongedame maakt een holle rug en heft haar rechterbeen hoog op naar achteren.
Zo hoog, dat ze het onderbeen vastneemt en helemaal tot aan haar hoofd brengt.
Wat later heft ze ook haar linker been op en dan maakt ze een perfecte spagaat.
Dan pas dringt het tot mij door dat het niet kan.
Ze staat niet meer op de grond maar zweeft of hangt tegen de wand?
Haar armen en benen zijn dus beiden horizontaal parallel gestrekt.
Ik kan mij geen kleding herinneren, maar ook geen seksuele of erotische context.
Of ze zou een nude bodysuit moeten hebben gedragen?
Misschien een naakte ballerina zonder erotiek? Echt kunst en stijl.
Daarna is er weer een vrouw, maar vreemd broodmager, echt vel over been.
Haar uitgeteerde lichaam kromt zich tegen de wand achter haar, zodat zij ruggelings een brug vormt en met handen en voeten aan de wand lijkt te hangen.
Maar nu verticaal en zonder de spreidstand uit het eerste fragment.
De kleur van haar lichaam is bruin, alsof ze een mummie is die gebalsemd of geprepareerd is.
Lijkt bijna een spin, jakkie.
Dat klinkt als een zeer flexibel iemand. Misschien ben je zelf iets té flexibel? Het dringt tot je door dat het niet kan, maar het lijkt alsof je er verder niets mee doet. Had je er zelf een actieve rol in of keek je er naar? Ze heeft haar beide voeten niet op de grond, niet ehm – down to earth.
Dan de vrouw die broodmager is. Wellicht honger je jezelf op een of andere manier ook uit. Dat bruine lichaam doet mij denken aan fruit wat bijna aan het einde van z’n Latijn is, of beurse bruine plekken heeft van bijvoorbeeld het laten vallen. Deze vrouw is wel deels down to earth - ze heeft in ieder geval contact met de aarde, maar het lijkt erop alsof dat haar alleen maar langzaam vernietigd/verteerd.
Don't shoot me if I'm wrong, haha.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Magnet.
Beheerder |
Het is misschien een verwerkingsdroom, want ik heb iemand verloren die inderdaad volledig weggeteerd was.
Dromen verlopen niet chronologisch, dus het eerst fragment kan een ander beeld betekenen van dezelfde danseres/ballerina.
Natuurlijk dacht ik ook aan zweven. Maar er vlak achter was een blinde muur.
Dus zoiets als een verticale vloer.
Ik had geen actieve rol, zuiver observatie.
Dansen komt vaker voor, maar dan wel actief deelnemend.
Een ballerina danst het leven. Een goede danseres danst de emotie; de liefde, de blues, de vrijheid, de vrolijkheid, het verdriet, het kwade, het goede. Noem maar op. De spagaat is één van de meest flexibele houdingen. Deze houding vergt veel training.
Een ballerina staat ook voor balans, samenwerking en harmonie. Het kan gaan over een verloren harmonie. Misschien een verloren of onmogelijke liefde. Net als bijvoorbeeld het Zwanenmeer, De kleine Zeemeermin en Romeo en Julia. Ik zag een versie van het Zwanenmeer waarbij de prins en Odette aan een touw gehesen werd om de reis naar de hemel uit te beelden.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Esme.
Beheerder |
Hoi Esme zat op jou te wachten, haha.
De ballerina is een mooi symbool van de anima of de ziel.
Dansen met bezieling.
Waarom spagaat tegen een muur?
In een spagaat liggen, is een moeilijke positie verkeren.
Tweespalt? tegenstellingen zeker.
Je komt niet gemakkelijk uit een spagaat.
De ballerina kon heel gemakkelijk dat been heffen wat ik razend knap vind.
Top schaatssters maken weleens een soort tulp-pirouette, twee armen en een been omhoog boven het hoofd.
Ergens heb ik een fraaie zwart/wit foto van een ballerina in spagaat, die er ook met de armen precies zo uitziet als in de droom, alleen ligt zij op de grond. Daar dacht ik bij het wakker worden aan.
In het zwanenmeer komt ook zo'n "zwaan" voor (tulp).
Dan de tweede ballerina. Ballerina's overtrainen zich wel zover dat ze broodmager worden.
Ik heb ooit een vrouw gezien in Duitsland, een typische irreversible anorexia.
Ooit een zeer perfectionistisch mooie vrouw, maar nu een wandelend skelet bijna.
Ze zag er, ook door haar gebruinde huid, zo uit als in de droom.
Een muur staat voor beperkingen, obstakels en begrenzingen. De spagaat tegen de muur is bijna een onmogelijke oefening. Wat is de tulp voor symbool? Tulpen staan symbool ware liefde, las ik. De tweede ballerina is vergane glorie. Net als Whitney Houston, die zichzelf kapot heeft gemaakt.
Wat heeft deze droom met jou te maken? Of wat maakt het dat het een verwerkingsdroom is?
Beheerder |
Het is inderdaad de vraag wat het met mij te maken heeft?
De tweede vrouw is een scene die in mijn ziel gegrift is als een bijna eindeloze lijdensweg.
De korte tijd tussen de schoonheid en de dood.
Misschien is de muur wel die welke ons scheidt van de andere kant?
De tulp is inderdaad een symbool van liefde.
Maar hoe vergankelijk en kwetsbaar is die niet en toch reikt ze over de dood.
Als bolgewas overleeft ze de winter en dus de dood.
Een schaatsster die zo'n figuur kan maken is mij altijd oogstrelend mooi.
Bijna als een mooi kristallen glas op een ranke voet.
Misschien schetst de droom de korte tijdspanne (levensspanne) tussen jeugd en dood?
Die spanning is te zien in de latere brug of boog die de 2e vrouw achterwaarts maakt.
Het doet mij denken aan een merkwaardig beeld in Florence, Donatello. Mary Magdalen. ca 1430-1450.
Museo dell'opera del Duomo