Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Vrouw met mes

Ce
7 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik heb enkele dagen terug een droom gehad waar ik nog regelmatig aan denk.

Ik droomde dat ik naar een bosramd ging waar ik op een grasveldje had overnacht. In de ochtend werd ik wakker en pakte ik mijn tas weer in om verder te gaan. Ik had een matras op het gras liggen. Er reed een auto langs mij over een weggetje. Ze stonden stil bij mij. Het raam ging open en een vrouw sprak mij aan over het feit dat ik een mes in mijn tas zou hebben. Ik keek en dit bleek het geval. Ik had het echter in mijn 'knapzakje' als kapmes.. ik ging de natuur in. De vrouw dacht dat ik mensen zou steken. Toen fietste ik heel hard weg en kwam ik op een kruispunt met een vriend. We waren bijna te laat voor school. Hij zei dat hij wat sneller moest. Hij nam een sprint met de fiets.. maar ik kwam niet hard vooruit. Het ging moeizaam... ik kwam wel vooruit... ik fietste over een soort dijk met aan beide kanten water maar ook nog een stukje land aan beide kanten. Er was een braderie en het was erg druk.. ik zigzagde langs de mensen heen... ik had haast maar waarom? Ik hoefde eigenlijk niet naar school.

Ik kwam toch aan op school...
Ik keek een film over mijn reis die ik net had gemaakt naar school. Ik zag alles van boven af. Er bleek dus dat de vrouw uit die auto mij had achtervolgd met het mes! Misschien kwam ik daarom zo langzaam vooruit. Later liep ik door een stad en zag ik een vrouw die erg leek op die vrouw met het mes. Ze vertelde dat zei dit niet was en ze gaf me een knuffel en vertelde dat ze met heel lief vond. (Vriendschappelijk).
Het was als een soort moeder figuur.
Ze gaf rust. Daarna klom ik op een heel klein trappetje naar een zolder. Ik moest mezelf optrekken om over de rand te komen. Het was de zolder van mijn oma. Er stonden schilderijen em het voelde alsof ik de herinneringen ophaalde met haar, ookal zag ik haar niet. Ik ging daarna naar een soort garage waar het helemaal vol zat en ik kon mijn fietst nergens parkeren. Er was een russisch stel die ruzie aan het maken waren met elkaar.. ik was een beetje misselijk en droop af. Toen werd ik wakker.

Deze droom achtervolgd mij toch nog op een of andere manier.

Iemand een idee?

7 jaar geleden
Beheerder

Een mes heeft meerdere betekenissen. Het kan een beeld zijn van onderscheid, dus ontleden, analyseren. (fallisch/ heersend/ mannelijk/ animus/ individualisme enz.)
Verder snoeien, snijden, kappen, zoals je aangeeft. Maar kappen waarmee en waarom? In je natuur?
Je neemt blijkbaar de middenweg door de polder. De middenweg maakt geen keus. Hoewel het een beeld kan zijn van diplomatie het midden bewaren, kan het ook een beeld zijn van geen kant kiezen dus een vorm van lafheid of neutraliteit.
Het midden bewaren terwijl men bewust is van sterke tegenstellingen is anders een hele kunst.
Je komt maar moeizaam voort alsof je geremd bent of die vrouw aan je fiets hangt. Misschien moest je daarmee kappen? (moederfiguur)
Het mes in je knapzak is dan wel een levensbagage (verdediging/aanvalswapen/ agressie/ weerbaarheid of angst?)
He knapzakje is je "dagelijks brood". Maar misschien zat er niet meer in en moest je helemaal op eigen benen staan.
De man op de fiets geeft een hoger tempo aan (of drijft je op?) Of je wilt te snel en het lukt niet door weerstanden.
Later dan de herinneringen op het zolderkamertje (hoofd) aan je oma.

De garage bergruimte/ onbewuste staat vol met onverwerkt/on-opgeruimd materiaal. Een garage is bedoeld voor een voertuig.
Dat zal er niet in kunnen als het zo vol staat. Dus kom je niet op gang als je niet eerst opruimt.

Het Russische stel ruziet en vertegenwoordigt een tegenstelling in jezelf.