Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Vogels

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

In de droom sta ik buiten nabij de schuur en ik zie een rood-groene dwergpapagaai zitten. Die hoort niet in de vrije natuur, dus besluit ik om mijn hand op te houden met noten, hoog in de lucht. In plaats van de dwergpapagaai landt er een huismus op mijn hand, die rustig het voer opeet. Later landt ook de dwergpapagaai op mijn hand. Voorzichtig loop ik met de twee vogels op mijn hand de schuur binnen en plaats ze in een hok. Echter de onderkant van de kooi is open en de huismus is net klein genoeg om er doorheen te kunnen vliegen. Dat doet het dus ook. De huismus vliegt door de deuropening. Om de hoek van de deuropening zit een gewonde raaf - het dier heeft wit verband om een van de poten - en die ziet zijn kans schoon om de huismus te pakken te nemen. Ze vliegen steil omhoog langs het huis, en omdat ik mij verantwoordelijk voel voor het leven van de huismus klim ik op de tuintafel en probeer ik een slipper naar de raaf te gooien, om zo zijn vlucht af te breken. Riskant vind ik het wel, omdat ik zo ook de raaf dood kan maken.
Ik schrik wakker.

Ik vermoed dat deze droom met vrijheid te maken heeft?

7 jaar geleden
Beheerder

Ja dat heeft zeker met vrijheid te maken.
Ben jij een huismus?
De papegaai is vaak een ego symbool, een opzichtige praatjes maker en na-prater. (narcist)
Maar beiden verhuizen naar de schuur in plaats van de vrije natuur.
De bodem van de zelf ontworpen kooi is echter open voor de huismus, waardoor deze kan ontsnappen aan "Blauwbaard".
(ongelijk partnerschap?)
Groen is verder wel een kleur van leven (de natuur).
Maar het gezelschap mus en papegaai kan niet harmonisch zijn, want de een zal de ander domineren. (narcisme?)
De huismus heeft geen kleuren, tenzij bruinachtig, aards, hij is net als een grijze muis, onopvallend.
Dan komt de sinistere zwarte raaf die de mus grijpt. Een soort boze wolf/ het kwaad.
Hinkepoot is een beeld zoals je dat in sprookjes en mythen aantreft, zoals de duivel een mankepoot is.
Denk ook een Hephaistos/ Vulcanus, de mythische/ magische, manke smid.
De huismus verkeert dus tussen twee vuren, de schuur (onbewuste/ schuilhut) en de papegaai, of de Raaf die altijd omgeven was met bijgeloof het sinistere/ occulte enz. (*Wodan had twee raven die voor hem spioneerden en hem dingen influisterden, later werd dit beeld gebruikt in Sinterklaas en zijn zwarte knechten). Heksen hebben vaak een sprekende raaf als attribuut.
De gewonde raaf is hier geen vriendelijke vogel. Maar als sinistere gids zit hij vaak aan de grens met de andere wereld.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Bedankt voor de uitleg!