Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Hoi allemaal,
Vannacht droomde ik het volgende,
Ik weet het nog vaag..
Ik was in een soort inrichting met allemaal gestoorde jongeren. Er was een jongen die nieuw kwam in de inrichting. Ik was eerst nog door een stad aan het fietsen over een lange rechte weg. Er stonden oude grote villas en landhuizen.. ik kwam later in een soort dalletje waar ik vervolgens weer terug omhoog moest. Daar stond mijn docente Engels. Ze moedigde mij aan om de heuvel op te fietsen. Het wad even ploeteren maar toch lukte het. (Wat dus heel eng toevallig is, is dat ze vandaag zei dat ik nog even mn best moest doen om over te kunnen gaan , ze had wel vertrouwen in me zei ze... toen ervaarde ik een soort dejavu.. heel apart.. heb ik wel vaker).
Vervolgens dacht ik dat ik een bibliotheek binnen ging. Het bleek dus een inrichting te zijn. Het was donker en naar. Ik had mezelf opgesloten en verstopt want ik wilde niet dat de gekken mij aanvielen. Sommige waren raar en sommige agressief.. ik voelde me er niet prettig en niet thuis. Ik moest ook verplicht blijven daar en de deuren zaten op slot. Ik was later in een soort garage in de kelder waar wat auto's geparkeerd stonden. Daar was het eventjes heel rustig.. later stond ik in een tuin op een grasveldje met de begeleiders en de "gekken". Er was een man die een roofvogel bij hem had. Het was een soort roofvogel show.. hij liet de vogel naar zijn hand vliegen met een handschoen en de vogel vloog rondjes heen en weer als er een stuk vlees gegooid werd. Hij scheerde ook steeds vlak boven mijn hoofd heen en weer.
Ik vond het een nare droom en het voelde niet heel fijn.. (toch ook geen nachtmerrie).
(Denk dat de 8nrichting te maken heeft met een ervaring van 5 jaar geleden toen ik me niet lekker voelde geestelijk en het zo hevig was dat ik even naar een kinder psychiatrisch ziekenhuis moest.. maar het was niet echt een inrichting... ik had die tijd veel verdriet wat ik kennelijk nogsteeds verwerk?)
Groet,
Ce
Een inrichting staat voor geestelijke nood. Het verblijf daar, kan ook zorgen voor herinneringen waar je liever niet aan terug wilt denken.
Met jou gaat het eigenlijk niet slecht, want je rijdt op een rechte weg, die je naar je doel brengt. De villa’s en landhuizen staan voor status en macht. Misschien is dat wel wat je in de toekomst voor ogen hebt. Kan dagdromen zijn.
De Engelsen zijn gek op oude tradities, normen en waarden. De heuvel is een obstakel vol uitdagingen, maar ook vol verassingen. Als je één tandje hoger pakt, dan kom je er wel.
De bibliotheek staat voor kennis vergaren. Van oude minder goede acties (inrichting) kun je ook leren. Je bent eigenlijk de toeschouwer van de inrichting. Een buitenbeentje. De show van de roofvogel laat zien dat je van je af kan bijten.
Dank voor je uitleg Esme..
Ik heb nog wat faalangsten maar toch heb ik weer wat meer vertrouwen in me zitten dat ik dit jaar ga halen...
Ik merk dat ik veel bevestiging nodig heb hierover omdat ik me toch nog wat onzeker voel... misschien dat het daarom terug komt in de droom...
Ik ben af en toe onzeker maar kan idd wel van mij afbijten als het nodig is... afgelopen jaren ben ik wel wat harder geworden en tollereer ik niet meer zomaar alles.. de droom laat ook die inrichting zien met de gekken?
Zijn dat delen van mijzelf die niet goed zijn... mogelijk frustratie en chaos.. waarvoor ik mij opsluit?
Seherezade, hoe zou u deze droom beschrijven?
Beheerder |
De "gekken" staan voor het irrationele aspect.
Jij studeert en dat is juist rationeel.
Dus het zijn tegenstellingen.
De roofvogel (havik/valk?)zijn doelgerichte gedachten die je hier wel bedreigen.
De vogel wordt als het ware een worst voorgehouden als beloning.
Een roofvogel heeft een groot overzicht.
Dat is de spanning die de studie oproept en als die te ver voert kun je inderdaad een beetje doordraaien of ze zien vliegen.
De heuvel kwam al eerder voor en is natuurlijk de inspanning die je moet leveren om te slagen.
Een kelder is het onbewuste en de persoonlijke rommelkamer.
Er staan auto's "op stal", beeld van passiviteit, maar ook het verlangen naar reizen.
De vogelman komt als thema vaak voor in sprookjes of verhalen. Sjamanen kleden zich als vogelman.
De "gekken" kunnen staan voor een roes.
De vogel is natuurlijk de geest. Hier vooral de afgerichte geest.
In de bibliotheek is het donker je moet er zoeken op de tast.
Er is geen daglicht. Het is ook een beeld van het onbewuste met zijn onuitputtelijke rijkdom en kennis.
Zoveel te ontdekken maar wel buiten het leven staand.
In het donker kunnen je gedachten en angsten bespringen dat zijn waarschijnlijk de "gekken".
De gek is vaak de nar. Een belangrijk element dat niet mag ontbreken.
Zo ook de humor niet die de strakke structuur moet doorbreken.
Aan de middeleeuwse hoven bezat de nar een grote vrijheid en kon zelfs de edelen op de hak nemen.
Zoals dat tegenwoordig wel in het cabaret wordt gedaan.
Maar in die grappen en capriolen schuilde niet zelden de waarheid of een verhelderend inzicht.
De nar was dus een sluwe gewaardeerde én verguisde gast.
Als het ego te ver gaat zal de nar het gedrag met spot en hoon overladen, of tot in het absurde voeren.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.