Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Een pleister voor Grunberg

Lena C.
7 jaar geleden

Ik droomde dat ik aan het werk was op een kantoor. Een collega fluisterde me toe dat Arnon Grunberg aanwezig was in het kantoor. Ik ben groot fan, dus ik wilde hem graag spreken en bedacht een excuus om hem te benaderen. Ik zag hem zitten, pratend met een man. Arnons vinger bloedde. Hij keek me vragend aan en de man in zijn gezelschap verordonneerde mij om bij Arnon een pleister op te plakken. Ik deed het langzaam en voorzichtig. Ik hoopte dat deze handeling voldoende goodwill bij de schrijver zou kweken om nog een praatje met hem te mogen maken. Maar ik kon geen interessante gespreksstof bedenken. Dus ik vroeg hem in wat voor auto hij reed en of hij tatoeages had. Hij zei dat hij geen tatoeages had. Ik keek naar mijn eigen arm en zag dat ik helemaal vol getatoeƫerd was. Ik schaamde me voor mijn stomme vragen en mijn vreemde gedrag. Ik verliet het kantoor en kwam terecht in een grote, hoge hal, zonder daglicht, waar mensen kriskras door elkaar rondliepen. Ik rende tegen de muren op. Ik rende door de zaal heen. Ik had een hoger tempo dan de andere mensen en ik kon hoog springen, een beetje zweven zelfs. Niemand leek me te zien. Ik vloog de zaal uit, naar buiten. Toen realiseerde ik me dat ik droomde en vloog boven de straten en boomtoppen en uiteindelijk vloog ik via een zolderraam een kleine boerderij binnen. Daar stond mijn man op een kale houten vloer. Ik nam me voor om geen nachtmerrie te gaan hebben over de zolder waar we beland waren, ik had immers door dat ik droomde. En toch werd het ineens donker op de zolder. "Nee, ik heb de macht over deze droom! Ik ga geen nachtmerrie hebben!" riep ik. Maar het werd steeds donkerder kouder en in de hoeken van de zolder zag ik ondefinieerbare vormen schichtig bewegen en ik werd steeds banger totdat ik wakker werd.

Kunnen jullie deze droom voor mij duiden? Alvast bedankt.

7 jaar geleden
Beheerder

Beetje zelfoverschatting?
Eerst een ontmoeting met een beroemdheid.
Daarna de stunten met je zweef en vliegkunsten. (dronken van de ontmoeting?)
Tegen de muren oplopen als Spiderman?
Het is een droom waarin het ego vol Hybris onoverwinnelijk lijkt als een god.
Maar dan beland je op die donkere zolder, die tegelijk het onbewuste is en waar je de angsten bespringen.
Dat is een reactie zoals je van het onbewuste kunt verwachten en waarmee je gestopt wordt.
Ook een omkering van de eerdere hoogmoed of ego inflatie.
De zweef en vliegkunsten zijn meer een ontsnappen aan de werkelijkheid.

Tegen een muur oplopen is een hindernis ervaren.

De vinger, we weten niet welke "vinger", zou bloeden.
Nu is de vinger soms een metafoor voor een andere "middelvinger".
De bloedende vinger kan een beletsels zijn voor een schrijver.
Maar kan dus ook een seksuele betekenis hebben.
Of hij schrijft met bloed?

In plaats van iets op papier te zetten tatoeƫer jij je lichaam met afbeeldingen.