Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Water, heeel veel water

Dana
6 jaar geleden

Heel mijn droomstond vannacht in het teken van water. Ik was op vakantie en we lagen dicht bij zee. Ineens kwam er een golfje bij ons en maakte alle bedjes,handdoeken en spullen nat. Doe golf nam mijn tas mee dus die ging ik snel halen, maar toen ik mijn spullen had zakte ik zegmaar door het zand en zat ik vast met mijn been, ik schreeuwde om hulp maar niemand kwam. Uiteindelijk ben ik er toch uit gekomen. Toen zijn we verdee gaan zitten en ja hoor, kwam weer een golf ons verstoren. Het viel op dat het water steeds dichter naar de duinen toe ging. We gingen een hapje eten bij een restaurant, dat restaurant zat hoog en we keken zo uit over het strand en zee. Het was een heel raar gezicht, want het water bleef heel langzaam dichter en dichterbij komen. Ik was in paniek en ik vertelde tegen mijn reisgenoten dat we zo snel mogelijk naar het hotel moesten, onze spullen in moesten pakken en zo hoog mogelijk de bergen in moesten vluchten want daar kon het water niet komen.

Verder zijn er vaak stukjes geweest (dat heb ik ook vaker gedroomd) dat ik in de zee ben er er niet meer uit kan. Ik doe alles wat ik kan maar het lukt me niet.

Alvast heel erg bedankt voor een reactie!

6 jaar geleden
Beheerder

Het water is het onbewuste en emoties,angsten enz.
Het strand is drijfzand, de vaste grond onder je bestaan wordt door de zee ondermijnd.
Je tasje bevat je identiteit en levensbagage, je waardegevoel enz.
Je denkt dan wel een en ander van de zee terug te kunnen nemen, maar het water lijkt je te komen halen.
Zand is niet iets om op te bouwen. Zoals ons hele bestaan in feite een zandkasteel is, het is geen fort op een rots.
Alles wat je niet bewust benut verlies je terug aan het onbewuste.
Een restaurant is een beeld van een conflictvrije zone. Maar hier komt de dreiging vanuit je innerlijk.
Als je teveel verdrongen hebt komt het onbewuste/de natuur in opstand.
Het gaat dan stormen/ regenen/ bliksemen, of de dijken breken door.
Je kunt dus niet op je gemakje zitten vegeteren als er zoveel spanning bestaat.

6 jaar geleden

Dromen laten beelden in symbolieken zien en dient als verwerking van het gebeuren in je leven. Water staat voor emotie, denk aan tranen. De zee is het collectieve onbewuste, omdat de zeeën met elkaar zijn verbonden. Het water, dus de emotie, raakt je. De tas bevat privé eigendommen. Het lijkt wel alsof je privézaken geschaad wordt. Een roddel of zoiets. Het drijfzand is door het slijk gaan. Niet dat het perse echt zo is, maar misschien heb je het gevoel. Het gebrek hebben aan privacy. De duin geeft bescherming.
In het restaurant kun je wat energie nuttigen. Het strand is de scheiding tussen het bewuste (rationeel) en onbewuste (emotioneel).
Zodra je weet wat de sleutel van de droom is, vervaagt de herhalende dromen.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 6 jaar geleden door Esme.