Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Studentenhuis

Mo
6 jaar geleden

Ik droomde dat ik weer naar school ging om een opleiding te doen . Ik had een hele leuke grote kamer in een studentenhuis gevonden. Ik vond het huis helemaal geweldig omdat er rekstokken waren waaraan ik lekker kon slingeren. Ik was nog aan het bedenken of mijn 2 honden mee naar school konden of dat er iemand in het huis voor hen kon zorgen als ik op school was. Mijn moeder maakte zich zorgen of ik op tijd op school zou komen ( daar ik vroeger vaak te laat kwam ). Ik was opeens mijn honden kwijt en ging hen zoeken. Ik vond een oude fiets waarmee ik probeerde naar school te gaan, maar hij was in een te slechte staat. Ik wilde mijn eigen fiets op gaan halen. Ondertussen was ik dus al te laat voor school. Toen was er een stuk droom waarin ik voor zwarte pit speelde met kleine kinderen. Er was ook een Sinterklaas. Het laatste dat ik mij herinner was dat ik 2 tekenbeten had en dat ik een paar mensen vroeg om die met een tekenpen eruit te halen, maar zij wisten niet hoe dat moest, dus ging ik het hen uitleggen en het zelf proberen.
Ben benieuwd naar feedback over deze rare droom. Ik droom wel vaker dat ik weer een opleiding ga doen: terwijl ik in het echte leven al 54 ben en al jaren niet meer betaald kan werken, daar ik ME heb en dus een beperkte energiehuishouding heb. Ik heb toen ik jong was wel een beroepsopleiding gedaan en ook jarenlang gewerkt.
De laatste week voel ik mezelf heel onzeker en uit balans en ook warrig. Ik zit in de laatste fase van de overgang en heb veel last van vergeetachtigheid, prikkelbaarheid en depressieve gevoelens. En fysieke pijnen en ongemakken.

6 jaar geleden
Beheerder

Dromen over een oude school heeft deels met het verleden te maken maar vooral met levenslessen inhalen.
Het leven is eenrichtingsverkeer, je kunt niet echt terug om het verleden veranderen.
Bovendien wil je oude fiets (lichaam/voertuig) niet meer. School is inspannend.
ME is een uitputtingsslag, vaak door langdurige stress veroorzaakt.
Maar in het nieuwe appartement hangen rekstokken dus ook daar wil je presteren want dat is geen luchtig oefeningetje.
Dat houdt je dus niet vol. (Ik denk aan een vogelkooi, of de kooi als gevangenis)
Het is een beeld van het ego dat te grote sprongen maakt (van de hak op de tak/ in wankel evenwicht)
Je vervalt in de narren en schelmenrol van Zwarte Piet, dus een vorm van regressie naar de kindertijd.
Het is geen serieuze studie want je komt overal te laat en mist (*Freudiaanse) kansen.
Dan is er nog de teek als het kwaad dat je treft en alweer een reden om (opzettelijk) te laat te komen.

Mo
6 jaar geleden

Bedankt voor de uitleg. Het ego was inderdaad enorm aanwezig afgelopen week en ik kwam daardoor in mijn oude ik terecht, doordat mij iets verweten werd door een vriend, wat ik niet terecht vond en waardoor ik helemaal in de war raakte, omdat hij het pas communiceerde de dag nĂ¡ de meeting waar we samen naar toe waren geweest ipv op het moment dat het aan de orde was en ik geen enkel signaal heb gevoeld of gezien dat hem iets dwarszat.
Wat bedoel je met Freudiaanse kansen?
Over dierekstokken: het was niet zo dat ik moeilijke oefeningen deed; ikvond het gewoon heerlijk om, als een aapje, lekker wat te slingeren ( te spelen voor mijn gevoel; behoefte aan dat luchtige gevoel, omdat afgelopen week zo zwaar voelde.Vooral het oude gevoel dat ik het fout had gedaan ( verwijt dat ikkreeg via een appje ) werd getriggerd; met allerlei negatieve gedachten die daaraan gekoppeld waren...

6 jaar geleden
Beheerder

Met die Freudiaanse kansen schertste ik wat.
Het gaat erom dat je allerlei klunzigheden hebt, (de invloed van de schaduw), die je weerstand tegen die school een excuus verleent om te laat te komen. (Ongeveer zoals de vrouwen in vroegere films altijd over hun te lange rokken vielen of hun tasje waren "vergeten".)

*Freud zou menen dat je door het "te laat komen" geen orgasme beleeft. (c.q. hoogtepunt of bevrediging).

Het gaat in dromen vooral om hoe je iets vergelijkt met de realiteit.
Niemand heeft zijn huis vol hangen met rekstokken en dus is het een egotrip om acrobatische toeren uit te halen.
*Het deed mij direct denken aan Bil Clifford, een van de scabreuze stijlfiguren uit een boek van Bomans.

Je haalt een aapje aan, dat is precies zoals het ego zich gedraagt, als een aap in de top van de bomen.
Hoewel er mensapen bestaan, lijkt dit meer op een soort Tarzanfilm.

Het luchtige gevoel ontstaat omdat je dan geen contact meer hebt met de grond onder je voeten.
Maar juist dan ontstaan die Freudiaanse vergissingen. (iets doen of laten omdat het aan een onbewuste drijfveer beantwoord, hier omdat je niet terug naar school wilt) Het conflict tussen lust en onlust. Slingeren aan de rekstok of studeren.