Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

blauw

Maggy
6 november 2008

Hallo allemaal,

Ik wil graag een droom vertellen die een goede bekende van mij gedroomd heeft. Hij is bezig met een nieuwe fase in zijn leven en toen gebeurde er dit:

Gisteravond waren de kids boven en ik was beneden tv aan het kijken.
Plotseling kreeg ik het gevoel dat ik niet alleen beneden was ik heb het van me afgeschud kort daarna kwam mijn zoon naar beneden en hij vertelde me dat hij maar niet in slaap kon vallen hij voelde zich raar, ik stelde hem gerust en hij ging weer naar bed na zo'n 10 min kreeg ik hetzelfde gevoel maar ik was niet bang ofzo maar ik voelde echt dat ik niet alleen was het was meer een gevoel van wie is ook hier beneden met mij. Moet erbij zeggen dat ik dit nog nooit eerder heb gehad in mijn huis.
Wel vanochtend kreeg ik de meest rare droom, het was net echt, ik was een rolspeler en Opa was er ook ( opa is jaren geleden overleden).
Het ging om het volgende ik had het idee dat ik dus thuis in het oude huis van Opa was er werd een kerstdinner georganiseerd en ik was mij bezig klaar te maken. Ik heb die anderen nooit gezien maar ik wist dat ze ook aanwezig waren in het huis bij Opa. Hij was bezig te douchen en ik was zo blij hem te zien dat ik probeerde te piepen toen hij ging douchen maar hij draaide zich om en lachte en zei wacht jongen ik kom eraan ik heb wat voor je want ik weet dat je wat van me wilt. We gingen in kamer waar mijn Oma sliep en ik was al in de kast aan het zoeken naar iets. Toen kwam hij van achter en gaf mij drie paar blauwe onderbroeken, ik voelde mij helemaal blij als een klein kind wat ik kreeg van hem. Ik werd wakker en had sterk het gevoel dat hij ook aanwezig was bij mij maar ik was helemaal niet bang ik heb wel gehuild als een kind met het gevoel van gemis jegens hem ik voelde daarna wel opgelucht. Alles was met full color en geur leek net echt .

Groetjes Maggy

6 november 2008

Hallo Maggy,

De kleur blauw heeft te maken met communicatie, openheid, je uitspreken over dingen die je bezighouden. Omdat het om onderbroeken gaan - de kleur blauw wordt gekoppeld aan het bekken - vermoed ik dat er gesproken kan (en moet) worden over iets wat de seksualiteit betreft. Grootouders in dromen staan vaak voor degenen die zicht hebben op gedragspatronen die van generatie op generatie worden overgegeven. Een grootouder kan aan zijn kleinkinderen zien hoe zijn eigen manier van opvoeden zijn kinderen heeft gevormd. In een droom kan een opa of een oma bijvoorbeeld een belangrijke adviseur zijn over relatieproblemen. Die zegt dan eigenlijk: kijk eens naar hoe de relatie van je ouders was en bedenk dan wat je er in je eigen relatie van terugziet. Dat is een cadeau, want het geeft je de kans om de fouten van je ouders niet te herhalen.

In de droom van je kennis gaat het dus waarschijnlijk over seksualiteit. Dat kan je heel ruim zien, overigens, want je levenskracht is dezelfde energiestroom. Het is energie die naar buiten toe gericht is, die je in staat stelt relaties aan te gaan en iets van jezelf in de wereld te zetten. De droom zegt ook: er is een kans om iets schoon te maken. De opa is aan het douchen. Het kan heel goed zijn dat je kennis nu de kracht krijgt om een oud familiethema op te lossen. Het zijn drie setjes onderbroeken. Ik denk dat dat aangeeft dat er een patroon drie generaties lang is doorgegeven. Dat je vriend er iets aan kan doen, is voor hem een cadeau en hij maakt met zichzelf zijn opa ook 'schoon': die hoeft zich dan niet meer schuldig te voelen over het doorgeven van zijn eigen problemen aan de volgende generaties. Want het patroon stopt bij je vriend.

Blijft over de onderliggende vraag of hij bezoek heeft gehad van zijn overleden grootvader, ook vanwege het feit dat in zijn verhaal het rare gevoel van zijn zoont terugkomt. Dat je kennis zelf een verband legt met de aanwezigheid van zijn opa geeft wel aan dat hij er zelf van overtuigd is dat zijn opa hem heeft opgezocht. Als hij een meer rationele verklaring zoekt: het kan ook zijn dat er zo'n sterke band is tussen zijn zoon en hem, dat zijn zoon heeft aangevoeld dat zijn vader een heel belangrijke stap zet in zijn persoonlijke ontwikkeling.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024