Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Skiën en vader + zoon helpen

Mar1234
6 jaar geleden

Ik heb een steeds terugkerende droom waarbij ik bergopwaarts aan het skiën ben, en ik dan een vader en zoom tegen kom die ik niet, maar moet helpen, omdat de vader de berg niet meer op kan komen. Dan is ineens de sneeuw gedeeltelijk weg, als ik naar beneden kijk (waardoor we de berg niet meer goed opkomen), en moeten we een stuk gletsjer (ijs) oversteken. Ik word wakker voordat ik weet hoe het eindigt.

6 jaar geleden
Beheerder

Je sleept jezelf en anderen omhoog naar de top van de berg maar waarom zou je omhoog willen skiën en het onmogelijke doen?
Skiën heeft immers de bedoeling omlaag te glijden. Dat is de meer gemakkelijke weg of de glijbaan.
De berg is een symbool van een hindernis en grote inspanning.
Maar ik vrees dat je hier een Sisyphus arbeid verricht.

De ijzige gletsjer is een gevaarlijk stukje dat halsbrekende toeren vergt.
Maar je blijft kennelijk zeulen met die twee.
Zit je misschien in de zorg?

Jij neemt zeg maar de vader en moederrol over en sleept daarbij nog de vader zelf mee omdat hij niet op eigen benen kan of wil staan.
Beide figuren zijn mannelijk en kunnen dus ook elementen in jezelf zijn die niet mee willen komen.
Mannen zoeken graag de hoogte maar op die hoogte is geen leven mogelijk en de liefde ontbreekt want overal ligt sneeuw en ijs.
Je moet dus omlaag naar het dal waar het warmer kan zijn en waar tenminste leven mogelijk is.