Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Kasteel, ontsnappen, dode mensen

Sissi
6 jaar geleden

Ik heb gesroomd dat ik in een kasteel was. Ik had vrij uitzicht maar zat gevangen. Ik ben een paar keer ontsnapt. Wilde in een auto wegrijden maar er zat stuurslot op.
Ik was gevangen genomen omdat ik een rekening een dag te laat had opgestuurd.
Ook was er een groot soort aquarium met soort reageerbuizen en dat stond mijn lichaamsfuncties. Er werd gezegd dat mijn eierstokken het niet meer deden. Ik zei toen: doe niet zo raar dat kan niet. Vervolgens zie ik een rails aan een plafond. Maar er hingen geen gordijnen aan, maar mensen. Deze mensen werden door die rails in beweging gezet en 1 voor 1 gingen ze een soort zwarte gang in, schreeuwden en waren dood. Ook vond ik op het kasteel- terrein een gat in de grond met allemaal dode mensen. Op 1 na. Dat was keira kneightly ( haha hoezo dat? )

Ik lees wel over de betekenis van kasteel en ontsnappen, maar de rest snap ik niet. Kan iemand mij helpen met de betekenis van de droom?

6 jaar geleden

Dromen laten beelden in symbolieken zien en dient als verwerking van het gebeuren in je leven. Het kasteel is een veilig onderkomen. Het is je vesting. In deze droom observeer je maar je hebt geen bewegingsvrijheid, omdat je gevangen zit. Je wilt wel vrijheid, maar je weet niet zo goed hoe je het moet aanpakken.

Je wordt door anderen voor de gek gehouden. Laat je niet zomaar beperkingen opdringen. Je kunt meer dan je denkt. De dode mensen zijn eigenschappen waar je vanaf wilt. Dood is passief. De zwarte gang lijdt naar een depressie.

Sissi
6 jaar geleden

Dank.
Wat bedoel je met : je wordt door mensen voor de gek gehouden?
Is dat iets wat in het heden kan zijn? Of kan dat ook een verwerking zijn van iets wat al gespeeld heeft?

6 jaar geleden

Citaat: Er werd gezegd dat mijn eierstokken het niet meer deden. Ik zei toen: doe niet zo raar dat kan niet.

Ja, het kan zeker een verwerking zijn. Je wilt in de droom loskomen van iets.

Sissi
6 jaar geleden

Ah, dan is het me wel duidelijk waar het om gaat.

Heb je toevallig ook een idee waarom keira knightley de enige overlevende is in het gat? Ik droom wel vaker over bekende mensen en ze lachen vaak naar me of hebben het leuk met me.

6 jaar geleden
Beheerder

De mensen aan de rails doen mij denken aan Blauwbaard en zijn kasteel.
Hij had lijken in de kast (het kleine kamertje)
Dat aquarium is het persoonlijke onbewuste.
Reageerbuizen zijn bedoeld voor onderzoek en experimenten.
De auto kan niet rijden of sturen want het stuur staat op slot.
Dat betekent een stagnatie in je leven of besluiteloosheid.
Blijkbaar wordt je gezondheid onderzocht.
Eierstokken hebben te maken met vruchtbaarheid en dus ook creativiteit.
Het lijkt erop dat dat ook is gestagneerd.

De actrice is juist een zeer succesvol creatief iemand.
Misschien is zij de enige overlevende of levende in dat knekelhuis? (depressie)

Sissi
6 jaar geleden

Ok dank;
Wat zegt het dat zij de enige overlevende is? Die snap ik niet echt. Het lijkt een tegenstelling op de rest.

En wat zegt die blauwbaard dan? Ik lees dat king henry 8 ook die bijnaam had?

6 jaar geleden
Beheerder

De kans is groot dat je ook aan die rails eindigt.
Dat om de eenvoudige afrekening die een dag te laat is betaald.
Er wordt letterlijk met je afgerekend. (maffia stijl).
De actrice is misschien weerbaarder dan jij?
Zij kan een voorbeeld zijn.
Maar het proces houdt in dat de meesten toch eindigen in de kuil.
Dat was bij blauwbaard ook zo. Slechts de enige vrouw die hij in leven liet, (zolang het spelletje duurde), was degene die onvoorwaardelijk trouw was en nooit in zijn geheime kamertje keek. Logisch, want dat hing vol lijken van haar voorgangers. (Uiteraard brak zij het taboe)
Waardoor zij haar doodvonnis kreeg.

King Henry liet zijn vrouwen en tegenstanders vermoorden of deed dat wellicht ook zelf. Hij was een vreselijke tiran.
Dat je dat voorbeeld aanhaalt zegt veel.

De vraag is wie is die Blauwbaard in jouw leven of innerlijk?
Blauwbaard was rijk en had een groot kasteel, maar het was een gouden kooi.
Dus een droomrelatie die niet was wat het leek.

6 jaar geleden

Keira Knightley speelde in Pirates of the Caribian. Ze was een nette dame, die om is geturnd tot een stoer rebellisch piratenmeisje. Zij is de held in je droom. Een Held is vaak een fictief of historisch persoon die, wanneer hij geconfronteerd wordt met gevaar, de moed en bereidheid heeft tot zelfopofferig. Het is iemand waar je tegenop kijkt en eigenschappen of vaardigheden die zij heeft graag wil bezitten.

Sissi
6 jaar geleden

Citaat: King Henry liet zijn vrouwen en tegenstanders vermoorden of deed dat wellicht ook zelf. Hij was een vreselijke tiran. 
Dat je dat voorbeeld aanhaalt zegt veel.

Vraag hierover: dit voorbeeld aanhalen zegt veel. Wat bedoel je daar mee? Ik heb altijd fascinatie voor die tijd gehad. Niet zo zeer het lugubere, maar meer de gehele geschiedenis. Zit er iets in het onbewuste denk je?

6 jaar geleden
Beheerder

Associaties zijn soms heel gericht door het onbewuste.
Je kiest niet zomaar die Henry uit, hij appelleert aan iets in jezelf.
Het sprookje van Blauwbaard is heel actueel.

Kasteelromans zijn dan wel romantisch en onderhoudend maar dat gold meer voor de elite.
De gewone mensen leefden vaak in zeer bittere armoede en de meest povere leefomstandigheden.
Er is een BBC serie over de Victoriaanse tijd en de middeleeuwen waarin zoiets als upstairs en downstairs wordt geschilderd.
Dienstmeisjes die midden in de winter in een ijskoude poel op het land kleding moesten wassen.
Of de wantoestanden op gebied van hygiëne en gezondheid, werk- en woonomstandigheden, als men al een onderkomen had.
Neen, zeker geen paradijs op aarde, soms zelfs niet in hogere kringen.
Lijfeigenen, feodalisme. Eindeloze 7/16 dagen, kinderarbeid enz.

Een gezegde luidt; wie het verleden beheerst of schrijft, beheerst de toekomst.
Geschiedenis is een leugen geschreven door overwinnaars.