Vannacht droomde ik zoiets raars...
Ik was in het huis van mijn opa en oma, en er waren nog andere mensen bij. Familie en mensen die ik niet kende. Iets eerder was ik bij mijn moeder thuis en had ze met iemand een afspraak gemaakt die een portret van mij zou schilderen (op basis van een foto). Ze wilde ook graag portretten van haar overleden katten laten maken door dezelfde persoon.
Toen we bij mijn oma waren, werd het portret bezorgd door de kunstenaar. Het was een klein werkje, op een soort plankje waar een wit doek omheen gespannen was. Het was een heel lelijk, niet goed lijkend portret.
Toen de kunstenaar aankwam, was iedereen enthousiast en ging iedereen naar de keuken waar het op een keukenkastje gehangen werd. Maar toen men het schilderijtje zag, zei man niets. Iedereen zweeg en droop af. En mijn moeder had tranen in haar ogen van woede, en zei: "Ik vind het echt heel lelijk. Ik gooi deze weg. De schets vind ik nog wel oké, maar de rest doe ik weg. Ik moet er immers nog meer laten maken. Zonde van die 1000 euro voor deze."
De schets was even groot, gemaakt op eenzelfde materiaal, maar dan met grijs potlood. Het was ook een totaal andere afbeelding dan de andere.
Ik vond zelf de schets ook mooier, en de geschilderde versie vond ik ook heel lelijk.
Wat kan dit betekenen...?