Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik heb wat dingen in mijn droom kunnen vinden maar sinds dat me niet erg veel zegt over het geheel vertel ik hem hier ook nog maar eens. Ik hoop dat iemand hier wat van kan maken.
Ik liep in mijn eentje door een woestijn in de ochtend toen de zon nog niet zo lang op was. Zo af en toe zag ik in de verte reuzen rennen. Ze waren in de verte (ongeveer een kilometer ver) niet goed zichtbaar maar die ik me kan herinneren renden heel snel als katten maar dan op 2 benen en van 2 weet ik nog dat 1 in het blauw was en de ander in het geel/groen. Ik bleef maar lopen en een reus/reuzin haalde me in rustig wandelend maar wel met grote stappen dus nog steeds vrij snel. Hij of zij had een androgyn uiterlijk en droeg een soort oosters gevechts pantser van zwart rood en was iets van 200/300 meter. Ik mocht mee reizen op zijn/haar schouder. Kort daarna gingen we in een tunnel en werden we vergezeld door meerdere reuzen die uitbundiger in hun gedrag waren dan de reus waarbij ik op de schouder zat die was nogal stil en terug getrokken. Uiteindelijk zagen we licht achteraan de tunnel en niet veel later waren we buiten aan de rand van de woestijn tussen een paar rotswanden waar een soort grote sombere stenen oosters ogende tempel was. De reus waarbij ik op de schouder zat leunde tegen een rotswand die boven ons uit torende. Ik stapte op een richel en keek hoe de andere reuzen in de tempel probeerden te kijken die ook een stuk boven hen uit stak. De zon was laag en ik vroeg de reus naast mij waarom die niet ging kijken bij de tempel en die keek alleen maar om en reageerde verder niet. Toen hij/zij om keek viel het oranje zonlicht op zijn/haar gezicht en viel het me heel erg op dat de reus vel rood haar had en donkere sproeten. Ik was door het gezicht betoverd en toen eindigde de droom voor zover ik mij kan herinneren.
Hoi Vogel.
De woestijn is het symbool voor eenzaamheid en de lange moeilijke tocht die we in het leven afleggen. Ook al hebben we in het waakbestaan nog zoveel contact met onze medemensen, innerlijk zijn we erg eenzaam en dat lijkt alleen maar erger te worden.
De reus die in onze dromen voorkomt is soms het symbool van de dominante vader die ons onder de duim wil houden. Wie in de droom niet tegen een reus is opgewassen is in het waakbestaan niet tegen de wijsheid, de geestelijke en lichamelijke kracht van iemand opgewassen. De reus waarschuwt ons verder voor ons driftleven dat enorme proporties dreigt aan te nemen.
Blauw is de kleur van de waarheid en de geestelijke ontspannenheid. Het staat ook voor geestelijke superioriteit. Dromen waar de kleur blauw in voorkomt zijn dus altijd positief uit te leggen.
Groen is de kleur van de lente, de hoop, het gevoel en het nieuwe leven. Het symboliseert echter ook haat, woede en afgunst.
Geel is de stralende kleur van de zon, het levensscheppende. Het is de kleur die opvrolijkt en verlicht. Het is echter ook de kleur van verraad. Goudgeel staat symbool voor wijsheid, grootmoedigheid, geestelijke zaken en materiele rijkdom. Middengeel is het symbool voor egoïsme, haat en verraad. Zachtgeel is het symbool voor de teleurstellingen van het leven. Geel kan ons verwarmen maar ook verblinden. Het is belangrijk er op te letten welke voorwerpen geel gekleurd zijn.
Schijnt er in de tunnel licht dan komen we in het waakbestaan in een geheel andere levensperiode terecht. De tunnel waar aan het einde licht schijnt zou een positieve levensverandering betekenen, het einde van iets en het begin van iets nieuws. Degene die in de droom door een tunnel wandelt begeeft zich langzamer door het leven dan iemand die in de droom met een auto of een trein de tunnel rijdt. De gebeurtenissen in de tunnel zijn uiteraard van belang op de uitleg.
Maar jij zat op zijn schouders dus je ging vrij snel door die tunnel
De tempel kan bijna net zo worden uitgelegd als kerk. Toch heeft de tempel nog een paar extra betekenissen. Het is bijvoorbeeld bij uitstek de plek om tot een hoger zelfbewustzijn te komen. Wie in de droom een oude tempel bezoekt, of de ruïne ervan ziet heeft in het waakbestaan plezier in zijn leven, is avontuurlijk ingesteld, houdt van rust en heeft een mystieke instelling.
Rood is al vanouds het symbool van de liefde, het bloed maar ook van de strijd en het gevaar. Het is de kleur van het bloed maar ook van de planeet Mars, genoemd naar de oorlogsgod. De kleur kan iets hartstochtelijks en strijdlustigs tegelijkertijd hebben. Verder wordt rood altijd als signaal en waarschuwingskleur gebruikt.
Haren zijn het symbool van persoonlijke krachten. Volgens Freud hebben haren een seksuele betekenis en staat het voor potentie of het ontbreken daarvan.
Zo maar een paar woorden uit je droom, kijk maar of je er wat mee kan.
Groeten H@ns.
Droominfo, © 2024