Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

droom over een kat

saartje
15 jaar geleden

Hoi,

In de dromenuitleg wordt ik er niet helemaal wijzer op, misschien weten jullie wat de betekenis van deze droom is?

Als eerst even, ik ben een groot dierenliefhebber en ben zeker gek op katten. Maar momenteel heb ik geen huisdieren.

In mijn droom sliep ik, ik werd wakker van iets wat over me heen liep. Een zwarte kat met felgroene ogen keek me aan. Niet agressief, maar ook niet echt vriendelijk. De kat liep weg, en zat op de vensterbank. Wou opstaan, maar voeldde me verlamd, de kat kijkt me aan en ik zie hem de kamer in springen en dan val ik weer in slaap.
Deze kat had een staart, ik dacht dat het echt was, dat er een kat in mijn kamer was gekomen. Maar toen ik echt opstond stond het raam op een kiertje, op de vergrendeling en nergens een kat te bekennen.

Het beeld van die felgroene ogen die me aankijken blijven hangen.
Wie weet wat hiervan de betekenis is?? Ik heb het idee dat die kat me iets wou vertellen.

Groetjes Sophie

15 jaar geleden

Hoi Sophie.

De kat is in de droom niet altijd het lieve spinnende huisdier. Vaak heeft de kat in de droom iets duivels en is het de begeleider van de boze heks. Toch heeft de kat in de droom maar weinig met duivels en demonen te maken. Meestal heeft zij een seksuele betekenis, maar zij staat ook voor ongebondenheid, onverwachte wendingen, eigenzinnigheid, voorzichtigheid, sluwheid, gluipergheid, geluk en ongeluk. Ogen vertellen verder heel veel over iemand persoonlijkheid en worden daarom in de volksmond ook wel "spiegels van de ziel" genoemd. Het oog heeft in de droom de betekenis van bewustwording.

Groen is de kleur van de lente, de hoop, het gevoel en het nieuwe leven. Het symboliseert echter ook haat, woede en afgunst. Het heeft betrekking op de instelling van de dromer tegenover de werkelijkheid en de eenvoud van het leven.

Kijk maar of je er wat mee kan.

Groeten H@ns.

bernard
15 jaar geleden

Weeral héél interessant se

je onbewuste wil beminnen en daarom droom je over de kat om de energie van te willen beminnen een voorwerp te geven,een doel zodat de energie zich kan ontladen.
een tweede betekenis die tegelijk aanwezig kan zijn is een kinderwens

groetjes
Bernard

christien chevallerau
15 jaar geleden

Vorige week droomde ik over zwarte katten met felgroene ogen. Een droom die ik niet kan vergeten en ook niet kan begrijpen. Ik was bij vroegere buren waar ze een paar zwarte kittens haddn en een paar zwarte poezen die met elkaar speelden. Niets aan de hand. Een bovenbuurman vroeg me mee te gaan naar zijn woning en daar sprongen vanaf een stoel 7 grote zwarte katten met felgroene ogen op mij af. Ik wist weg te komen, er is verder niets gebeurd, maar kan die katten niet vergeten.

Wat kan dit betekenen

15 jaar geleden

Hoi christien chevallerau

De kat is in de droom niet altijd het lieve spinnende huisdier. Vaak heeft de kat in de droom iets duivels en is het de begeleider van de boze heks. Toch heeft de kat in de droom maar weinig met duivels en demonen te maken. Meestal heeft zij een seksuele betekenis, maar zij staat ook voor ongebondenheid, onverwachte wendingen, eigenzinnigheid, voorzichtigheid, sluwheid, gluipergheid, geluk en ongeluk.

Het getal 7 zegt

7 - DE ANALIST - INNERLIJKE WIJSHEID - DE EENZAME
Water
Intuïtief
Neptunus

Sleutels: Analist, begrijpt wetenschap, meditatie, liefde voor het solide. Ritueel en Magie.

De Zeven raakt nauwelijks de aarde en zweeft als het ware. De zeven staat voor spiritualiteit, voor vervagen en voor eenzame hoogten. Soms wil de zeven alleen maar praten met bovennatuurlijke of goddelijke wezens. De zeven leeft vaak in een roes, een droomwereld en heeft soms alle grip op de werkelijkheid en het leven om hem/haar heen verloren. De zeven heeft interesse in alles wat men niet praktisch nodig heeft in het leven. Je moet de zeven niet laten winkelen in b.v. een groentewinkel, maar wel in een esoterische boekhandel of new-age winkel. de zeven is een gevoelig mens maar ziet de dingen soms te mooi of juist te lelijk. De zeven zou soms wel willen vluchten maar kan dit niet. De drang om te vluchten is groter dan de drang om te ervaren. De zeven kan zich erg eenzaam voelen en onbegrepen. Hij/zij heeft grote intuïtie en voelt veel dingen aan, nog voordat het gebeurd is. De zeven is in een dienstbaar beroep zeer geschikt.

De zeven moet altijd proberen evenwicht te vinden tussen, enerzijds de behoefte aan structuur, en anderzijds de behoefte aan verandering. De zeven heeft vaak het gevoel in meer dan één richting geduwd te worden. Het zal de zeven dan ook zelden lukken om achter de grote hoeveelheid aan interesses die hij/zij heeft, tegelijkertijd aandacht te besteden. In plaats daarvan kan de zeven beter kijken hoe hij/zij spontaan kan zijn en tijd vrij kan maken voor persoonlijke groei.

Postief: De zeven zoekt de fleur in het leven. Hij/zij is verzorgend en zorgt goed voor anderen.

Negatief: De negatieve zeven grijpt snel naar drugs en alcohol. Als kind geven ze vaak problemen voor de ouders, maar ook als jonge volwassenen kan de zeven voor heel wat problemen zorgen voor ouders, vrienden, gezin en familieleden. De zeven heeft soms iets te veel de neiging zich van alles en iedereen terug te trekken.

Kijk maar wat je er mee kan

Groeten H@ns.

Ivyss
15 jaar geleden

Hoi

Jou beschrijving lijkt wel beetje op een slaapverlamming. Ik heb het ook wel eens gehad.

Als je een slaapverlamming meemaakt dan zit je ergens tussen je remslaap en het wakker worden. Je kunt je dan niet bewegen enz, maar je bent je wel bewust van de ruimte waarin je bent. Je neemt ook bv je eigen slaapkamer waar, maar eigenlijk slaap je dus nog wel, het gaat ook vaak gepaard met het zien van zwarte schimmen of wezens in je kamer. Ga maar eens lezen op wikipedia.

Groetjes Ivy

saar
14 jaar geleden

Dag,

Over een tijdsperiode van enkele maanden droom ik geregeld over agressieve katten. Laatst droomde ik over bijtende kittens. De kat (ten) vallen me aan (benen en armen) en bijten me in mijn hand/vinger. Het opmerkelijke is echter dat ik geen pijn voel of angst ervaar. In mijn dromen zorg ik voor deze katten, ze zijn echter wel niet mijn huisdieren.

Waarop kunnen deze dromen nu wijzen?

Alvast bedankt.
Sarah

kitty
14 jaar geleden

Ik hoop dat je dit nog leest, aangezien he tbericht 11 maanden geleden geplaatst is. Maar wat je waarschijnlijk hebt meegemaakt is een fenomeen dat slaapverlamming heet. Dit is een toestand waarin je wakker wordt, maar je lichaam nog verlamd is door de slaaptoestand. Vaak hallucineer je hierbij. Mensen die dit hebben zien vaak een zwarte schim, maar het kan ook best een zwarte kat zijn. Ik heb het ook eens gehad namelijk. Dat je je niet kon bewegen is dus duidelijk de slaapverlamming. Ik zou eens kijken op wikipedia, en dan zoeken op slaapverlamming. Er is een heel artikel aan gewijd. Misschien herken je jezelf erin.

Angelaa
13 jaar geleden

hoi

laatst droomde ik over een poes dat me volgde en me hand likte en overal waar ik was was die poes ook en toen rende ik naar binnen de deuren waren dicht, maar op een of andere manier kwam ie binnen en ging hij me steeds likken op me rug enzo en toen kwam me vader en hij probeerde em weg te jagen, maar hij ging niet weg en toen werd ik wakker.

in het echt hou ik helemaal niet van katten/poesen ik ben er een beetje bank voor

weet iemand misschien wat dit betekent?

13 jaar geleden

Hallo Angelaa,

katten zijn spirituele beesten. Ze kunnen jouw aandacht vragen vanwege het spiritualisme. Ben jij spiritueel en doe je er niets mee of ben je er bang voor?

Vincent
13 jaar geleden

Hallo,

Ik had een droom over een kat,grijze kat met zwarte strepen. ik was die kat aan het strelen en ik hoor het lied 'can you feel the love tonight' van Elton John, the Lion King.
Maar ik vraag me af waarom ik die kat aan het strelen ben, terwijl ik niet eens zo een poesliefhebber bent.
En ook met dat liedje...

voelde wel een warme band met die kat.... en die kat vond het echt leuk dat ik aandacht gaf..

Wat mag dit betekenen......

Ik hoop graag op een reactie

groet Vincent

Lissa
13 jaar geleden

Hoi,

Had vannacht ook een bizarre droom over een kat. Het was in de droom één van mijn eigen katten.
In de droom was het normaal dat een kat elke dag een stukje van zijn staart verloor... Uit zichzelf.
Dus als een slang die vervelt en een 'nieuwe' huid heeft.
Nou was het zo dat in de droom mijn kat zijn staart niet meer verloor en daardoor moesten wij helpen.
Voornamelijk ik dan. Mijn man kwam eigenlijk niet voor in de droom.
Elke dag moest ik met eens speciale tang een stuk van de staart afknippen. Het leek erbij te horen
en er was geen bloed o.i.d. maar het gevoel was iedere keer weer enorm naar.

Wat kan dit in vredesnaam betekenen!!!!

Groet,
Melissa.

Vincent
13 jaar geleden

Tsoo,

Dat klnikt raar...
maar wat betekent de droom nou dat ik een kat aan het aaien ben, met 'can you feel the love' muziek op het achtergrond van Elton John.. terwijl ik niet eens zo een katliefhebber bent....

Betekent dat, dat vrouwen graag dominant over mij wil zijn en dat ik daar graag mee instemt....
wat is het eig...?

groet,

Vincent

rilana
13 jaar geleden

Hoi

Ik had afgelopen nacht een rare droom en zit er al de hele dag mee.Ik droomde over 16 katten die in mijn huis zaten,ze waren niet
echt agressief,mijn 2 kindjes van 1 en 3 jaar kwamen er ook in voor de katten deden opzicht niks ze liepen maar wat rond maar als een
van mijn kinderen in de buurt kwambij een van de katten wilde de kat hem krabben.Ik ben toen even wakker geworden en toen ik weer
inslaap viel ging de droom gewoon weer verder.Kan iemand mij iets vertellen wat dit zou kunnen betekenen.

groetjes

Lindsay
13 jaar geleden

Hallo,
Ik heb vandaag vreemd gedroomd en vroeg me af of iemand mij wat duidelijkheid kan geven op de droom.

Ik droomde dat mijn de nicht van mijn vriend mij vertelde dat mijn vriend vreemd ging met een mooi meisje met lang haar.
Ik was er zo kapot van dat ik per direct op de grond viel en bleef liggen maar de verdriet was te groot om te huilen.
M'n vriend's nicht ging toen verder vertelen dat ze stage zou gaan lopen in China en dat ze daar de chinese muur ging bewandelen.
Ineens was ik zelf op de chinese muur aan het wandelen. Op mijn pad waren ineens allemaal dode lammetjes op de grond.
Ik probeerde op me tenen langs ze te lopen en met een bezem ze opzij te schuiven. Maar telkens kwamen er steeds meer. Toen kwamen er dode kittens op mijn pad die ik ook probeerde te passeren en weg te vegen. Ik vond de dode dieren zielig maar vies en eng.

Ik ben echt benieuwd naar wat het allemaal zou kunne betekenen.

Groetjes

SeeYa
12 jaar geleden

Droom: Ik bevind mij in een kamer vol kittens en bedenk mij dat het totaal niet verantwoord is nu op dit moment een kitten te nemen. Normale kittens? neej... Kittens die mij aan iets probeerde te laten zien. Ze liepen voorbij met tijgerprint en de meest vreemde kleuren, kan me nog herinderen dan er zo een mooierd voorbij liep met een groen oortje en tijgerprint.

Daarna was ik ineens aan het knuffelen met een kitten ook tijgerprint met niet normale kleuren rood en blauw tot ik dacht dit kan gewoon niet. toen was was de kitten ook weg en voelde ik mij zowat bijna schuldig. Ik wilde opstaan en stond ineens oog in oog met een groep puppy hyena's die aan een rek hingen waarvan er 1 naar mij toekroop. Ik pake haar/hem beet anders zou het vallen.

Zo raar als het eruit zag voelde ik mij ook haha, heb het is allemaal zo lopen bekijken en weer terug gestopt in het nest. Geen moeders te bekennen in deze kamer.Op het moment dat ik de kamer uit wil lopen word er tegen mij gezegd je moet er wel 1 menemen.Ondanks dat ik weet dat ik helemaal geen huisdieren meer erbij kan hebben loop ik toch terug om dat katje te zoeken met welke ik zo heb lopen knuffelen.Ik wist niet zeker of ik haar gevonden had maar pakte haar beet en nam haar mee. Op het moment dat ik de kamer uit wilde stappen had ik ineens tassen vol met spullen en een kat en zou een lift terug naar huis krijgen.

sonny
12 jaar geleden

ik droom over een kat dat erg agressief is en slecht ik duw ze in de spiegel zodat ze er niet uit kan ook al was het een heel gevecht want ik voelde ook ander aanwezigheden iets zwart en donker das wat ik ook voelde bij die zwarte kat
gebeurt altijd in me slaapkamer

melll
9 jaar geleden

Hoi ik droomde dat er elke keer een zwarte kat bij mij naar binnen via de voordeur wou treden maar toen die me elke keer bijtend aanviel was ik de enige die zag dat de kat tanden had van een hyena, na weer een aanval vvan die kat gooide ik hem uit scrik reactie van 4 hoog naar beneden waarna hij door tweeën lag maar toch herstelde en weer naar mijn voordeur kwam

9 jaar geleden

Als de kat agressief is, suggereert dit dat je problemen hebt met de vrouwelijke kant van je karakter. Wanneer de poes bijt, staat ze symbool voor het dominante vrouwelijke. Misschien neem je maar en neem je maar zonder te geven. Je zou een angst of frustratie kunnen voelen, zeker als iets niet gaat zoals je gepland hebt. Een zwarte kat suggereert dat je bang bent om te vertrouwen op je intuïtief en geestelijke kracht.

Als de hyena in onze dromen verschijnt dan moeten we in het waakbestaan oppassen voor gemene en valse mensen. Dit kan heel goed iemand zijn die we tot nu toe vertrouwd hebben. Als de hyena ons in de droom bijt of aanvalt dan zullen we in het waakbestaan onherroepelijk schade ondervinden door anderen toegebracht. Zijn we in de droom zelf de hyena dan dienen we in het waakbestaan snel iets aan onze valse karaktereigenschappen te doen.

Een vallende droom een indicatie van bepaalde onzekerheden en angsten. Je voelt je overweldigt door iets uit het echte leven. Je zal het gevoel hebben dat je de boel even niet in de hand hebt. Dit kan slaan op je werk of op je relatie. Het is een aanwijzing dat je je basis even kwijt bent en even niet kan meekomen met de drukte van het echte leven. Vier staat ook voor materiele zaken.
Graag een reactie op de uitleg.

8 jaar geleden
Beheerder

Een hyena of jakhals was in het oude Egypte de god van het dodenrijk (ook onbewuste).
Vergelijkbaar met Cerberus.

Als het onbewuste vijandig wordt, is het ego te ver afgedwaald van zijn grondslag.

Katten staan voor sensualiteit, sensitiviteit, maar vooral voor intuïtie.
Het zijn nachtdieren en verbonden met het duistere onbewuste (vaak anima-symbolen)
Ook met het occulte, sinistere, mysterieuze.
De kat is vaak geassocieerd met het kwade. We spreken ook over kattenkwaad.
In Ieper hield men een festijn, waarbij levende katten uit een hoge toren werden geworpen,
als substituut van de zondebok.
Gelukkig is dat barbaarse feest nu verboden of tenminste niet meer met levende dieren.

Heksen en duivels hadden vaak een zwarte kat en zelfs tegenwoordig wordt de zwarte kat nog gevreesd.

De kat heeft nog seksuele connotaties, waardoor ze in Frankrijk als de vagina wordt geassocieerd (Le Chat)

Een Franse kunstenaar (Balthus) associeerde haar met de wolf als seksueel roofdier (waarschijnlijk was hij dat zelf).

De groene ogen doen denken aan het reptiel waarmee de kat als symbool nauw verwant is.
Bastet was de Egyptische kat-god. Bastet is natuurlijk een symbool van vrouwelijke eigenschappen.

2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

francien
8 jaar geleden

ik droom heel vaak over mijn poes Gigi die in de hemel is en mijn moeder ook, nu zie ik poes Gigi vaak in mijn ouderlijk huis waar ik opgroeide als kind zijnde, maar toen had ik Gigi nog geen eens, dat is juist het vreemde van het verhaal. Maar goed, even het verhaal van de droom, mijn moeder zet altijd een raampje open voor de frisse lucht, ik zei doe het nou niet, want dan kan Gigi er uitspringen, is bij regelmaat voorgekomen, nee zei mijn moeder dat doet ze niet, dus wel, Gigi sprong dan vanaf het raam 2e hoog de tuin in, ik er achterna, een stuk de straat uit en de hoek hoem, en dan de tuindeur openmaken om Gigi te vinden, een paar keer goedgegaan, en Gigi was weer blij dat ze thuis was. Maar de laatste keer hetzelfde verhaal, toen ging ik achter haar aan, heb verders niet gekeken, maar het was wel een lapjespoes (wat Gigi ook is) maar het was Gigi niet. Wat betekent deze droom? is het een waarschuwing of wat dan ook. In afwachting van uw antwoord

Vr. groet Francien en de droom komt bij regelmaat terug, het is alleen bij Gigi (ik heb meerdere poezen in de poezenhemel)

8 jaar geleden
Beheerder

In het onbewuste loopt natuurlijk alles door elkaar en bestaat er geen tijd.
Het gaat erom dat je in het voorgestelde verleden droomt.
Gigi zal een bijzondere betekenis hebben.
Nu is een poes een beeld van intuïtie, gevoeligheid, nachtdiertje (onbewuste), 6e zintuig, knuffeltje enz.
Eigenschappen die ook in jou zitten en zich zo voordoen.
Het raam is een soort psychisch venster waarmee de poes eigenlijk in de andere wereld stapt.
Het katje kan dat dus en jij niet. Het huis ben je zelf.

Misschien is de poes een voorbeeld van op avontuur of meer naar buiten gaan?
Katjes zijn altijd nieuwsgierig, maar ook voorzichtig (waakzaam).
De kat is altijd door geheimzinnigheid omgeven.
Magisch/occult/kwaad/Egyptische godin/ Bastet enz.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024