Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Overleden achterneef

sandra1982
16 jaar geleden

Hallo, op 31 december 2007 is een achterneef van mij omgekomen bij een ongeluk.
Nog steeds ben ik (en nog veel meer mensen) diep geschokt en kan/wil ik het nog steeds niet geloven. Hij was een zeer geliefd persoon, in de bloei van zijn leven.
In de week na zijn dood had ik een hele rare droom. Ik was zijn kleren allemaal uit de kast aan het halen, en in een koffer aan het doen. En hij zat erbij te kijken, en ik zei tegen hem dat hij echt moest gaan.
Nog steeds droom ik vaak over hem, dat we weer net als vroeger op stap zijn en lol hebben, en dan is hij er altijd bij. Maar soms droom ik ook wel eens dat wel onze vrienden er zijn, maar dat ik hem nergens kan vinden. Als ik dan wakker word, ben ik verdrietig omdat ik weet dat hij er niet meer is. Ook komen zijn ouders vaak voor in mijn dromen.

Wat hebben deze dromen nu eigenlijk te betekenen? Is het zo dat ik over hem droom omdat ik zijn dood niet kan accepteren, of komt hij echt 'langs', en dat hij misschien zelf niet doorheeft dat hij dood is?

Soms vind ik het fijn, maar vaak word ik er heel erg verdrietig door...

15 jaar geleden

Hoi Sandra 1982.

Ik denk dat het normaat is dat je over hem droomd, je vraagt of hij weet dat hij dood is, als ik dat aan mijn helper vraag zegr die van ja, maar omdat jij hem moeilijk los kan laten komt hij af en toe in je droom, hij laat ook voelen dat hij ook verdietig is om jou verdriet, daar bij hou je hem tegen in zijn ontwikkeling, ook daar moet hij leren.
Wat je kan proberen te doen is om met vreugde aan het mooie leven dat je met hem hebt gehad en geen verdiet, probeer hem ook los te laten en dat lukt het beste door geen verdiet meer te hebben

De kleding in de droom toont de persoonlijkheid van de dromer. Het duidt aan hoe de dromer denk dat zijn medemens hem ziet of hoe hij door zijn medemens gezien wil worden.

Je ziet het ook als je met zijn kleding bezig bent en dat je ten hem zegt dat hij moet gaan.

De ouders die we in de droom tegenkomen staan meestal symbool voor de gebeurtenissen uit onze jeugd. Vaak verschijnen onze ouders in onze droom als we in het waakbestaan behoefte hebben aan geborgenheid en liefde. In dromen van jongeren verschijnen ouders ook vaak als weerstandssymbool. Dit gebeurt meestal in de periode dat jongeren zich los aan het maken zijn van het ouderlijk huis , zoals deze jongen door een ongeluk.

Kijk maar wat je er mee kan en of het lukt hem los te laten zodat je geen verdiet meer om hem hebt.

Groeten

H@ns.