Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

seks

Kerstmis
8 jaar geleden

Voordat ik mijn huidige vriend leerde kennen ben ik seksueel misbruikt. Daardoor gaat de seks met mijn huidige vriend erg moeizaam. Ik schaam me voor mezelf, het voelt niet meer fijn, ik heb een enorme afkeer van seks gekregen, dat soort dingen. Maar in mijn dromen heb ik regelmatig seks met mijn vriend en dat gaat altijd goed. Iemand een idee?

8 jaar geleden
Beheerder

De natuur laat zich niet weerhouden, maar je moet het wel verwerken.
Dat is helaas het gevolg van misbruik, het gaat niet alleen om de aantasting van de fysieke identiteit maar vooral ook de penetratie van je geestelijke sfeer.
Daardoor verlies je een stuk spontaniteit en levenslust of vrijheid.
Maar laat de draken uit het verleden niet je leven bepalen.
Dan geef je ze immers de macht.
Het is moeilijk zulke vreselijke impressies weg te denken.
Ergens schuift het zich altijd tussen jou en de realiteit.
Toch kun je wel een eind komen met aan jezelf te werken en de emoties eruit te laten komen.

De dromen laten je een stukje vrijheid proeven die je voorheen bezat, of die je weer kunt bereiken.
Misschien aan die dromen denken als je vrijt?
Liefde kan veel helen.

Kerstmis
8 jaar geleden

Dank je, ik kan het proberen. Ik denk ook wel eens aan sex en dan word ik een beetje opgewonden. Dan probeer ik het ook wel met mijn vriend. Maar is het eenmaal zo ver, raakt hij me aan of zo, dan is al die opwinding weer kwijt.

8 jaar geleden
Beheerder

Probeer niet jezelf te straffen.
Dat ontaardt in Freudiaanse conflicten lust/onlust en verboden wensen.
Er is niets verkeerd aan opwinding te voelen.
Jung schreef dat de neurose elke dag opnieuw geboren werd.
Dat klopt wel want de psychische dispositie trekt de realiteit krom als een lachspiegel.
Alleen valt er helaas niets te lachen.
Aangeraakt te worden roept herinneringen op die je hele leven zouden kunnen vergallen.
Maar liefdevolle aanrakingen kunnen ook helen.

Slachtoffers kampen met dualistische gevoelens van aantrekken en afstoten en blokkeren daarmee zichzelf.
De dader schuift zich tussen partners. Maar dat mag je niet toelaten.
Je bent er niet schuldig aan als je aantrekkelijk bent. Maar aantrekkelijkheid voelt soms wel als een bedreiging, want de boze wolven sluipen altijd rond. Gun ze geen postume overwinning.
Trots en zelfrespect kunnen goede wapens of waarden zijn, al zul je ze moeten uitdeuken.
Maar helaas wordt je vaak gedwongen anders te zijn dan je werkelijk bent of wilt zijn.
Roodkapje kon ook niet meer terugkeren naar haar naïeve staat. (Adam en Eva in het Paradijs/ Thema)

Ga een therapie volgen met beeldend werken.
Je kunt het ook zelf doen maar er kunnen hevige emoties loskomen.
Het is niet altijd verstandig om dat zonder begeleiding te doen.

Kerstmis
8 jaar geleden

Ik zit al bij een les intuitief tekenen. Die vrouw die me les geeft weet ongeveer wat er speelt maar ik heb er niet echt baat bij want ze weet zelf niet wat voor les ze me moet geven. Dus eigenlijk laat ze het materiaal, het papier, het thema (bv natuur of vormen) aan mij over.

8 jaar geleden
Beheerder

Dat is geen goede therapeut.
Symbolisch tekeningen interpreteren is een hele kunst, waarvoor een speciale opleiding noodzakelijk is en veel ervaring met dieptepsychologie of analyse.

Deze discussie is gesloten.