Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

verkracht worden

uyfuyfiy
8 jaar geleden

Beste mensen,

ik heb onlangs gedroomd dat ik verkracht werd door mijn vader. Ik heb geen goede band met mijn vader al mijn hele leven en ik zie hem heel zelden maar hij heeft mij nooit seksueel geïntimideerd. Mijn vader is ook de laatste waar ik mij aangetrokken tot voel dus ik ben vrijwel zeker dat een onbewust seksueel verlangen helemaal is uitgesloten. Ik ben wel al vaak door andere mannen seksueel geïntimideerd geweest en ben ook 1 keer verkracht geweest, al was dat mijn eigen schuld. Ik heb geen verlangens om verkracht te worden of andere andere sadistische seksuele wensen. Ik heb wel een periode lang met een afkeer voor het andere geslacht rondgelopen maar dat is intussen wel voorbij, of dat dacht ik toch, want heb net gelezen dat dat één van de criteria is voor een droom waarin je verkracht wordt. Ik droomde ook dat ik mijn vader het vergaf maar dat ik mij heel hard schaamde en het aan iemand wilde vertellen maar niet goed wist aan wie omdat ik dacht dat het zou overkomen als een schreeuw om aandacht. Ik vond het een vreselijke droom (toen ik wakker werd moest ik overgeven) en ik wil hier graag een verklaring voor. Droominfo.nl geeft enkel verklaringen waar ik echt van denk dat ze niet (meer) kloppen en ik denk dat mijn vader ergens ook een grote rol speelt in de droom.
Zou iemand hier een alternatieve verklaring op kunnen geven?
Nu ik toch bezig ben heb ik ook een droom die steeds terug komt en waarvoor ik ook wel een verklaring zou willen. Ik droom geregeld dat ik in Syrië zit en moet vechten tegen Islamitische Staat. Soms wordt ik gevangen en dan kan ik helemaal overstuur wakker worden. Ik zie vaak in die dromen de ergste dingen gebeuren met vrouwen en ik vecht met al mijn kracht om dat te stoppen.

Het zou me heel hard helpen als iemand iets nuttig kan zeggen. Liefst geen al te spirituele verklaringen.

Mvg

8 jaar geleden
Beheerder

Je zou meer kunnen stellen dat je door het mannelijke element gedomineerd wordt.
Strijd leveren is je mannetje staan, (Mars), al lopen er in Syrië vrouwen rond die vele malen moediger en krijgshaftiger zijn dan hun mannelijke tegenstanders. Meedogenlozer zelfs.

Een vader kan meerdere beelden inhouden.
Hij kan een liefhebbende zijn, maar ook een tiran.
Soms het beeld van de wijze, maar het mannelijke archetype kent oneindig veel variaties.

Verkracht worden kan bijvoorbeeld inhouden, dat je mening of bestaansrecht wordt gesmoord of ontkend.
Het kan ook een bevruchting zijn.
Zeus verkrachte of verleidde menige vrouw en dat bleef nooit zonder gevolgen.

Er bestaat altijd een erotische component in een vader/dochter verhouding.
Dus de vader is als een van de eerste mannen in het leven een soort sparringpartner.
Omgekeerd zijn vaders vaak een beetje verliefd op hun dochter en omgekeerd (hun held).
Is die fixatie te sterk, dan kun je zulke dromen krijgen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ouders hun kinderen aan zich binden door met hun volwassen erotiek het kind te smoren in de ontwikkeling.
Moeders kunnen van mannen/ jongens minnaars maken (auto-erotiek) in de zin van verwende kwalletjes die te week zijn om op hun beentjes te staan. (ontwikkeling tot narcisme of gay tendens verwijfdheid enz)

Meisjes die teveel door hun vader worden verwend worden ook veeleisend, of krijgen door prestatiedruk "haar op hun tanden".

Een vader moet een voorbeeldfunktie uitbeelden.
Je zou b.v. kunnen wensen, net zo te zijn als hij. (paring)
Of juist niet. (verkrachting)

Tegelijk kan de droom een verwerking inhouden van je werkelijke misbruik.
In welke zin zou je schuldig kunnen zijn aan een verkrachting?
Zelfs als je door houding of kleding lust opwekkend bent,
heeft een man nog niet het recht je aan te randen.

Als je dan vergelijkt met het oosten waar vrouwen zich van top tot teen zich moeten verhullen, omdat die kerels hem niet in hun broek kunnen houden, is het toch eerder het gebrek aan respect en zelfbeheersing van mannen die vrouwen dwingt zich "zedig te kleden". Die noemen ze dan beter het "zwakke geslacht".

Het is overigens minder dan een eeuw geleden dat ook wij zulke regels hanteerden. Toen was het dus ook de "schuld van de vrouw als ze aangerand werd".
Alles gebaseerd op de mythische "erfzonde", of de "zondeval".

Het is duidelijk dat er een innerlijke strijd wordt gevoerd.
Dat gaat vaak tussen mannelijke en vrouwelijke eigenschappen als tegenpolen (gevoel/ verstand)

In de Islam is een vrouw onmondig (het betekent letterlijk onderwerping, Maar dan niet aan het mannetje, maar aan een hogere macht/ Patriarchaal Godsbeeld).
Logisch dat je je daartegen verzet. Je laat je beter niet door mannen domineren.
Het is dus een overlevingsstrijd wat je eigenwaarde aangaat.

Schieten heeft een fallische betekenis, zoals ook het wapen als een geweer of kanon.

De patriarchale tribale structuur die je in die oosterse culturen vindt, is bij ons goddank niet meer geldig. Maar we zijn slechts een 80 jaar bevrijd van die onzin*, door de opkomst van het feminisme en de strijd van de vrouw voor haar bestaansrecht en onafhankelijkheid, afkalving van het geloof.
*Het Christelijke gedachtengoed was precies zo onderdrukkend.

De vervalste geschiedenis van de vrouw heeft buiten de schijnwerpers gehouden wat een krachtige, prachtige vrouwen er ook in het verleden leefden. Ze doen in niets onder voor mannen, tenzij krachttoeren door potentieel genetische voordelen. Maar dat laatste heeft niets met geestkracht te maken, integendeel zelfs.

3 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

8 jaar geleden

Elke droom is uniek. Uit het droomwoordenboek kun je bepaalde elementen halen, maar de ware betekenis zit 'm in de context van de droom. Elke symboliek heeft verschillende verklaringen. Omdat ik deze droom wat precair vind, laat ik het liever over aan mijn collega Sheherazade.

uyfuyfiy
8 jaar geleden

Beste droomguru's,

Bedankt om even aandacht te geven aan dit bericht, ik ben weeral wat wijzer geworden. Mijn vader is zeker een dominant persoon die me vaak heeft gemanipuleerd zodat ik hem de dingen meteen vergaf of er niet meer op durfde ingaan. Ik denk dat deze verhouding met hem veel invloed heeft op mijn persoonlijke liefdesleven en mijn houding tegenover andere mannen wat dan weer invloed heeft op deze bizarre dromen. Hopelijk gaat dat eens voorbij, achja ik ben nog jong. Ik ben een studente filosofie en ben veel bezig met feminisme, maak me vaak kwaad over dominante patriarchale houdingen, die dromen zullen daar wel iets mee te maken hebben.

Verder wil ik nog even melden aan de beheerder van deze site dat ik enorm veel heb aan droominfo.nl. Ik heb veel last van nachtmerries en over het algemeen hevige dromen. Deze site helpt me echt de dingen te situeren. Dit is het eerste bericht dat ik zelf plaats maar heb ook al veel andere berichten gelezen waarop jullie heel wijze en rake dingen hebben gezegd. Ik wil jullie daarvoor bedanken, het is een beetje een soort "therapie" voor mij en ik denk ook voor anderen.

Mvg

8 jaar geleden
Beheerder

In plaats van oorlog voeren, kun je je energie beter gebruiken aan zelfontwikkeling.
Per slot zul je door je intelligentie en prestaties vanzelf wel het bewijs leveren je "vrouwtje" te staan. Het spierballenvertoon is uit de tijd.

Minder dan 80 jaar geleden mochten vrouwen niet eens studeren of stemmen.
De splitsing tussen de geslachten hield soms pas op in bed.
Het heeft tot meen ik 1920 geduurd en dan nog bij bijzondere permissie, dat vrouwen tot de faculteit Theologie werden toegelaten. (Ze zouden eens in de vrome keuken kunnen kijken)
Ze waren immers te zwak en te dom om hun weke hersentjes te gebruiken.

Ik zou eens moeten zoeken naar de titel van een boek dat de verbeterde geschiedenis weergeeft van vrouwen. Ze zijn al te lang onder het matje gehouden. Bedreiging van het patriarchaat en broodnijd.

Naar Eva's beeld, Fia Dieteren.

Zelfs in de bijbel komen heel wat heldinnen voor die een beslissende rol speelden.

Het is mooi dat je iets hebt aan onze inzichten en deze droomwebsite.

We weten niet hoever onze invloed reikt.
Ook al blijven reacties uit, dan is er toch de kans dat iemand die het leest er wat van leert.
Een enkel woord kan, op het juiste moment geuit, het kwartje zijn dat op zijn plaats valt.

Kringen in het water stoten elkaar aan.

4 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

uyfuyfiy
8 jaar geleden

Prachtig gezegd!
Ik ben door dit bericht te schrijven al de hele dag aan het denken. Ze zeggen vaak dat vrouwen vallen op een figuur zoals de vader en ik zag dat voor mezelf nooit zo, tot nu dan. Ik zie opeens in dat de twee mensen waar ik een relatie mee had enorm dominant, manipulatief en pervers waren, en in dat opzicht dus wel lijken op mijn vader. Mijn eerste vriendje was op mijn 16e, hij was 24 en besliste echt alles voor mij; hoe ik me moest kleden, gedragen, wanneer we elkaar zagen... en hij maakte me in het openbaar altijd belachelijk en moest me altijd vernederen. Waarom ik daarmee samen was, blijft voor mij een raadsel en dit heeft wellicht 2 jaar geduurd. Toen ik 18 was, was ik zo onzeker geworden, door dat vriendje, de issues van thuis, school en de afwijzing van mijn vader dat ik drugs begon te pakken. Ik wilde altijd wegzijn, nooit mijn verdriet toelaten. Ik ben in een psychose beland en toen ik daar uitkwam werd ik smoorverliefd op een jongen die echt enorm goed voor me leek. Maar na een tijdje begon ik in te zien dat deze jongen enorm obsessief en ziekelijk jaloers was. Op het einde van onze relatie mocht ik geen vrienden meer zien en hij maakte het uit omdat die dacht dat ik hem had bedrogen en daarna dacht die dat ik een prostituee was. Ik was daar enorm gekwetst door en begreep echt niet hoe het allemaal zo kon lopen. Die jongen begon mij op een gegeven moment te stalken, echt gemene dingen te sturen en toen ik liet merken dat ik geen contact meer wilde (overal blokkeren) vond ik bloemen die hij naar mij opstuurde of achterliet in mijn fietstas aan het metrostation... echt een heel enge kerel. Maar zo is mijn vader ook wel, super manipulatief. Toen het uit was met die engerd en ik hem niet meer zag, wilde ik dat geen enkele man mij nog kon kwetsen en begon zelf met mannen hun voeten te spelen. ik was tegelijk heel verdrietig en begon meer en meer drugs te gebruiken, op zo'n avond ben ik ook misbruikt geweest, daarom vind ik dat het mijn eigen schuld is. Vanaf dat moment ben ik mijn leven drastisch gaan veranderen, ik heb gebroken met mijn "vriendengroep" van toen, ben gestopt met drugs nemen, ben heel lang gaan reizen en zit nu op de universiteit. Dus heeft het toch ergens een "goede" keerzijde gehad, al mag ik dat niet zo noemen. Mijn leven is best stabiel nu en ik ben enorm veel sterker geworden. Maar ik denk wel dat ik door deze ervaringen een volledig misvormd beeld heb van liefde, relaties en mannen. Ik vind het idee om me aan iemand te binden enorm angstaanjagend en voor mij is dat meer een beperking van mijn vrijheid dan iets goed. Ik begrijp ook niet waarom mensen relaties hebben, voor mij is dat iets compleet absurd. Maar dat zal wel eens goed komen denk ik. Ik zie vandaag wel in hoe dat in verband kan staan met de droom dat ik had, dat ik inderdaad bang ben voor onderdrukking van een man. En wat je zei over het dat verkrachting ook wil zeggen dat je niet wil lijken op de persoon waardoor je verkracht wordt, daar heb je echt een punt, ik zou op geen enkele manier willen lijken op mijn vader.
Ik vind het fascinerend hoe dromen zoveel kunnen zeggen over het onbewuste en zoveel meer inzicht kunnen geven in de toestand waarin je je bevindt. Het houdt me echt veel bezig, ik vindt het prachtig, alsof je wandelt op de rand van de mystiek.

8 jaar geleden
Beheerder

Slachtoffers hebben de habit om situaties uit het verleden te laten herleven door hun gedrag.
Het is hun aangeleerde rolpatroon en daarom zoeken ze een "strenge meester". Het is een vorm van masochisme. (Duivelskringloop)

Omdat je nooit in je kracht en eigenwaarde bent bevestigd, wist je ook niet wat je waard was.
Dat proeven narcisten, macho's en stalkers perfect. Ze zoeken iemand die ze kunnen domineren, want hun zelfbeeld is een compensatie van zwakheden. Het vrouwelijke element moet worden onderdrukt, ook in henzelf (ze haten zwakheden/ impotenties). Macho zijn is ook een vorm van narcisme. (Kijk eens hoe geweldig ik ben, "in vergelijking met jou"/ afzetgebied). De vrouw is dan meer een soort jachttrofee. Knappe vrouwen zijn de bevestiging van hun viriliteit en eigenwaan, dus exposabele gebruiksvoorwerpen.
Omdat onzekere vrouwen drakendoders zoeken, trekken ze elkaar aan als een magneet.
Je kunt het ook vergelijken met het op een pilaar plaatsen van helden en heiligen als de Animusprojectie.

Helaas heeft dit een groeiende scheefstand tot gevolg. Want hoe mooi dat elkaar ook zou kunnen aanvullen, begrijpen doen ze elkaar nooit en dus groeit het verschil uit tot een kloof.

Je zelfdestructieve gedrag was ook een vorm van masochisme, alleen was je nu je eigen demon.
Niet jij was schuldig aan je aanranding, het was de wanhoop die je in haar greep had.
Drugs verloederen mensen en zetten net als alcohol aan tot promiscue gedrag.
Het verlies van eigenwaarde dat slachtoffers en kinderen die geen kans kregen op te groeien onder een te grote boom maakt dat ze zichzelf te grabbel gooien om maar iemand aan te trekken, waarmee ze ten onrechte menen een stukje waardering te ondervinden. (Afkopen met zelfbestraffingen/ in de aanbieding)

Ik zeg weleens, kijk eens in je "lachspiegel" naar het vervormde beeld dat je in stand houdt.
Sla dan die spiegel stuk en vorm je zelf.

Maar dat kun je pas als je een aantal brillen en projecties los kunt laten.

Het vaderbeeld in jezelf is natuurlijk aanwezig maar dat kan transformeren naar een eigen mannelijke beeld. Alleen is het een taak om niet in algemeenheden te vervallen (generaliseren) maar om details te leren zien die jouw kijk veranderen want je bent niet/ nooit identiek met je vader (dat ben je alleen op een zeer onbewust niveau, maar dat is ook meer collectief)

De dwaasheid van het eenzijn dat zweefclubjes hanteren is een regressie.
Het is de natuurlijke taak van iedereen om bewuster te worden en dus meer te individualiseren.
Daarmee scheid je je dus ook af van voorgeprogrammeerde waarden en rolpatronen.

Het archetype is ook een aangeleerd gedragspatroon, de bedding van eeuwen stroming.
Het zijn patterns of behaviour, dus ook aartsconservatief (instinctief).
De onbewuste (primitieve) mens is de slaaf van zijn driften, angsten en projecties, of rolpatronen (zoals Stamculturen).

Hoe bewuster men wordt, hoe meer vrijheid ontstaat.
Maar ook hoe groter de verantwoordelijkheid en de last die men te dragen krijgt.
Alleen doe je dat met meer genoegen, omdat er een zin in besloten ligt.

Cit: alsof je wandelt op de rand van de mystiek.

Prachtig, wat een zin !

2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

uyfuyfiy
8 jaar geleden

Beste Sheherazade,

ik heb hier echt veel aan gehad. U bent een wijs persoon.

Bedankt

8 jaar geleden

Zekers is Sheherazade een wijs persoon. Het is niet voor niets dat ik Sheherazade mijn leraar noem. En bij lastige dromen vertrouw ik het aan Sheherazade toe.
Je zou toch wel in je achterhoofd moeten houden dat je ooit een psychose hebt gehad. Als je dit één keer hebt gehad zou er een herhaling kunnen plaatsvinden. Het gevaar hiervan is, dat het je hersenen kan aantasten.

uyfuyfiy
8 jaar geleden

Beste Esme,

u hebt geluk met een leeraar als Sheherazade, ik denk dat je heel veel mensenkennis en andere kennis kan opdoen met zo een persoon in je leven. Over die psychose ben ik mij heel bewust. Ik gebruik niets meer, ga niet meer uit en zorg ook dat ik mijzelf niet uitput. In tijden van stress of intens verdriet kan ik mij terug paranoïde voelen, zoals toen maar dan in mindere maten. Dan weet ik dat ik aan de handrem moet trekken en de tijd moet nemen om te ontprikkelen, op mezelf moet zijn en het rustig aan moet doen. Dat is dan iets negatief aan een gevoelig persoon te zijn. Gelukkig zijn er ook goede kanten en zie ik gevoeligheid meer als een sterkte dan een negatieve eigenschap.

Vriendelijke groetjes

8 jaar geleden
Beheerder

Cit: Gelukkig zijn er ook goede kanten en zie ik gevoeligheid meer als een sterkte dan een negatieve eigenschap.

Helemaal waar. Het vergt heel wat moed om kwetsbaar te durven zijn.

Het is vaak tamelijk laf om gevoelens te onderdrukken of te verdringen. (afweer)
Bovendien een verarming van het zieleleven of het bestaan in het algemeen.
Iedere depressie bewijst dat.
Verder is het de oorzaak van vele neuroses.

Je kunt nu eenmaal niet anders dan worden wie je ten diepste bent.
Dat bereik je niet op een Procrustus bed.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.