Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik heb het zelfde probleem.
Ik kom nu al langere tijd een dame tegen in me dromen die me vaag bekent voor komt, maar ik ken haar niet.
Om een of andere reden hebben we altijd een soort van een relatie maar moet het geheim blijven of hangt er een rare sfeer omheen. Afgelopen nacht droomde ik weer over haar en het lijkt altijd zo levens echt en heb ik een romantische nacht gehad met haar.
Opeens stond ik voor haar huis en zei ze dat ze zwanger was van een meisje?
Ik voelde me ook gelukkig hierom maar toch bleef er een akelige sfeer rond hangen.
Enig idee wat dit betekent of wat ik hier aan kan doen want ik loop overdag ook nog met een vaag gevoel hierover rond.
Beheerder |
Waarschijnlijk een droomvoorbeeld van de anima.
Het is niet verstandig hiermee erotische relaties aan te gaan en evenmin erop verliefd te worden.
Anima projecties zijn wel de hoofdoorzaak van dwaze verliefdheden.
Maar aangezien de anima een vluchtig wezen is is ze totaal ongrijpbaar en kan alleen maar tot desillusies voeren.
Ze is een trickster alhoewel in haar hogere gedaante ook een gids of inspiratrice zoals Beatrice van Dante, of Beatrijs van Petrarca.
Klassieke voorbeelden te over.
Dankjewel voor dit advies. Mij is alleen anima totaal onbekend en heb hier wel wat over proberen op te zoeken maar ik kom nog niet echt verder.
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar deze projecties aangezien ik dit soort dromen al jaren heb. Kunt u mij hier misschien mee helpen of advies geven wat ik er verder mee moet doen afgezien van erotisch relatie aangaan en verliefd worden op deze anima?
Alvast bedankt.
Beheerder |
Vrouwelijke archetypen: de maagd, de moeder; de heilige, toegewijde, verzorgende moeder (bijv.: Maria; moeder Theresa); de heks (de levensbedreigende moeder). Deze archetypen worden vertegenwoordigd door o.a. Isis, Astarte, de maagd Maria, de heilige Sofia; de non; de vrouwelijke paus; de hemelse moeder; de Hogepriesteres. In het Christendom is er geen 'Moeder-God'; Maria, de moeder van Jezus komt er het dichtst bij. Andere culturen kennen wel godinnen, bijv.: vruchtbaarheidsgodinnen; Sophia en Pallas Athene zijn wijsheidsgodinnen; in het hindoeïsme zijn godinnen als Devi, Parvati, Sarasvati, Durga prachtige voorbeelden van vrouwelijke archetypen.
Deze archetypen vertegenwoordigen het ontvankelijke principe, de vrouwelijke intuïtie, het vrouwelijk mysterie. In archetypische zin vertegenwoordigen zij de ontwikkeling van de anima. De anima verbindt het bewuste met het onbewuste.
DE GROTE MOEDER: Het beeld van de Grote Moeder speelt een belangrijke rol in onze psychologische en spirituele ontwikkeling. Dat dit beeld zo vaak terugkeert in dromen, mythen en godsdiensten heeft niet alleen met ieders ervaringen als kind te maken, maar ook met de aard van dit archetype dat enerzijds koestert en de groei en vruchtbaarheid bevordert en anderzijds domineert, verslindt, verleid en op bezit uit is.
Niet alleen is de energie van de Grote Moeder goddelijk, etherisch en maagdelijk maar ook chtonisch (d.i. door de aarde voortgebracht) en agrarisch. (Moeder Aarde werd en wordt aanbeden omdat ze voor de oogst zorgt.)
De grote Moeder is altijd ambivalent en een archetype van het vrouwelijke mysterie en de macht in vele vormen: haar meest verheven vorm is koningin van de hemel; haar slechtste gedaanten de Soemerische godin Lilith, de gorgoon Medusa of de heksen en feeksen uit mythen.
Andere symbolen zijn: de maagd Maria; soms onze eigen moeder; een oude of leeftijdloze vrouw; de aarde; een blauwe grot; de zee; een walvis; een hol. Wat voor beeld er ook verschijnt, het bevat meestal een sterke religieuze lading of een geestelijke verheffing.
De symbolen van de Grote Moeder houden ons besef in, zelfs onbewust, van de natuurkrachten die in ons werkzaam zijn. Die krachten, vaak voorgesteld in de gedaante van een mooie, dansende of wenkende vrouw, zijn wonderbaarlijk maar gevaarlijk. De dans van de natuur is onbewust. Als we haar in de weg staan zullen we door haar vertrapt worden terwijl ze in haar pracht voortdanst. Om dit aspect van onszelf onder ogen te zien, moeten we bewonderend maar ook vindingrijk te werk gaan. Voor een man kan het gevaar dreigen dat hij zich verliest in het verlangen -naar alle vrouwen of -naar één vrouw; voor een vrouw dat zij een geestelijke hoer wordt, die denkt dat zij alles via haar schoot overeind kan krijgen.
(Voor Freud was de symbolische droommoeder eerder een beeld van de relatie van de dromer met zijn moeder. Freud geloofde dat de gedroomde vrouw of man voor de vader of moeder van de dromer stonden en symbolisch was voor aspecten van het Oedipus- en Electracomplex.
In de Griekse mythe wist Oedipus niet wat hij deed en vermoordde zijn vader en huwde zijn moeder; Freud zag dit symbolisch voor het vroege seksuele verlangen van de man naar de moeder en jaloezie tov de vader. Elektra verlangde naar haar vader en was jaloers op haar moeder.)
In het volgende boek is meer over archetypen lezen: Carl Gustav Jung: De mens en zijn symbolen.
2 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.