Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Hebben dromen echt een betekenis

13 jaar geleden

Zouden dromen echt een betekenis hebben of is het gewoon je onderbewust zijn die de dingen die je mee maakt of denkt, bij elkaar voegt en er een leuke of minder leuke film van maakt?

Zo heb ik regelmatig nachtmerries over achtervolgingen en dat mensen/monsters me willen doden. Deze angsten heb ik als ik wakker ben ook.
Ook heb ik regelmatig dromen over dat ik weer bij mijn ex ben maar dan vreemdga met een ander en dan is mijn ex weer ineens mijn huidige vriend en dan wil ik het ongedaan maken. Ik huil dan uit bij een andere vriend (meestal een vriend van mijn huidige vriend of zijn broertje). Ik heb dan in het dagelijks leven gewoon een leuk gesprek met hem gehad en blijkbaar wordt het dan in mijn dromen een verliefdheid waardoor ik altijd erg in de war ben 's ochtend wat ik nu voel. Ik heb totaal geen problemen met mijn vriend , sex is goed, geen rare ruzies e.d. maar door mijn dromen denk ik wel vaak wat is er mis met mij? Ik denk wel vaak aan andere mannen maar dat heeft te maken met eenzaamheid en aandacht denk ik want ik heb nogal een rare jeugd gehad waardoor ik veel vervormd zie en omgang met mensen e.d. nog moet leren.

Komen die dromen door mijn angsten en gedachtes overdag of komen mijn angsten en gevoelens overdag door de dromen?

Ik wil er nog wel even bij vermelden dat ik behoorlijk labiel ben en ook vaak niet weet wat ik wil of wat ik voel, daarom weet ik echt niet meer wat ik moet denken. het lijken wel 2 verschillende levens want ook al mijn dromen hebben betrekking op elkaar. Ik merk ook dat ik veel dingen die ik zie op tv mee neem in mijn dromen, zou het dan gewoon pure losgeslagen fantasie zijn?

2 keer bewerkt. De laatste keer was 13 jaar geleden door Dagmar.

13 jaar geleden

waarschijnlijk weet je dat zelf het beste ;)
wat ik wel weet, is dat wat je overdags niet ziet, hoort, voelt,
dat komt terug in je dromen!
vaak heel symbolisch, maar jij weet als het goed is wel wa er bedoeld wordt ;) groetjes moonflowertje

13 jaar geleden

Ik denk dat het wel van mijn ervaringen komt, toevallig een film gezien met vreemdgaan. Maar dan nu het nog uit mijn hoofd krijgen. De gene waar ik mee vreemd ging en verliefd op was in mijn dromen zie ik elke week een aantal keer. En ik merk dat ik hem door een roze bril zie nu, zo knap is hij niet mijn eigen vriend is veel knapper maar soms heb ik daar wat moeite mee om te zien.
Ik durf het niet tegen mijn vriend te zeggen, daar doe ik hem alleen maar zeer mee.

Ik probeer nu elke keer als ik aan hem denk , te zeggen tegen mezelf dat het een vriend is en dat ik een hele lieve vriend heb. Ik kick volgens mij ook op de spanning om een gozer op je te laten vallen en dat spel, dus het blijft een terug komend iets wat niets te maken heeft met mijn vriend.