Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

kinderdroom

tineke
12 jaar geleden

Nog altijd heb ik angst als ik aan een droom denk die ik in mijn kindertijd rond mijn 6e had(ik ben nu 41) Slechts 1x gedroomd maar kan hem nu nog levendig voor de geest halen
Ik word in het donker achtervolgd door wolven, een zwembad ingedreven en dan verschijnen er mannen met vuur(fakkels?) echter alleen de wolven maken mij bang
Geen angst voor honden of zoiets "logisch"maar zou graag willen weten wat het had kunnen betekenen en waarom het me nu nog bezig houd

12 jaar geleden

Hoi Tineke

Een wolf symboliseert schoonheid, mysterie, zelfvertrouwen en trots. Je bent een eenling omdat je daarvoor kiest. Een negatievere uitleg is dat de wolf duidt op vijandigheid en agressie.

Zwemmen in je droom geeft aan dat je verschillende kanten van je onbewuste gedachten en emoties aan het onderzoeken bent. Deze droom zou aan kunnen geven dat je op zoek bent naar een of andere vorm van emotionele ondersteuning. Dromen als deze worden vaak gedroomd door mensen die therapie krijgen.

Achtervolgd worden is een veel voorkomende droomverschijnsel. Het vindt zijn oorsprong meestal in angsten uit het dagelijkse leven. Achtervolgingsdromen geven mogelijkerwijs aan hoe je met angst en stress omgaat. (Weg)rennen is een instinctieve reactie wanneer er gevaar dreigt. Een typisch scenario van een achtevolgingsdroom is dat iemand je volgt die je kwaad wil doen, of je zelfs wil vermoorden. Je rent dus weg, je verstopt je of je probeert de achtervolger te slim af te zijn. Vraag jezelf eens af wie degene is die je achtervolgt, zodat je inzicht krijgt in de bron van je stress of angst

Vuur of fakkel.
Afhankelijk van de context van je droom, staat voor in je droom symbool voor vernietiging, passie, verlangen, verlichting, transformatie of woede. Het kan betekenen dat iets ouds in je leven plaatsmaakt voor iets nieuws. Je manier van denken is aan het veranderen. Dit wordt nog eens benadrukt als het vuur onder controle is. Dan is vuur een metafoor van je innerlijke transformatie. Vuur staat tevens voor je drive en motivatie.

Wat kan deze droom voor jou betekenen, ik denk dat je rond die tijd je behoeft had aan een ander form van leven, b.v meer aandacht, liefde, enz.
Omdat die droom je nog steeds een grote indruk op je maakt is dat een gedeelte van je leven dat nog steeds om aandacht vraagd en als nog verwerk moet worden, zoals bij hypno of regressie therapie gebeurd, het terug gaan naar die periode waar die problemen zijn ontstaan.

Kijk maar of je er wat mee kan.

Groeten Hans.