Beste Erica,
Wat een vreselijke dromen heeft je dochter toch. Ik zal er gauw wat over vertellen. Maar eerst dit: volgens mij zijn het geen dromen maar hallucinaties. Dit gebeurt vooral tijdens het waken naar slapen of van slapen naar waken. De beelden, in dit geval meerdere slangen, kunnen daardoor nog indringender zijn. De symboliek is wel hetzelfde als de droom.
Het is zo dat vooral kinderen veel over dieren dromen. Het hoeft dan ook niet altijd te betekenen dat je moet kijken naar de symboliek van het dier waar het kind over droomt. Ik doe het nu liever wel want ik heb sterk het idee dat ze ergens in het dagelijkse leven bang voor is. Want dat betekent vaak het droomsymbool slang - angst.
Maar weet je, het kan iets 'kleins' zijn. Bijvoorbeeld dat ze een beetje bang is voor een meisje of jongen uit de klas. Dat ze verder met rust wordt gelaten maar nou ja, je weet wel wat ik bedoel. Of dat ze spelling moeilijk vindt of rekenen maar dat niet wil of durft te zeggen. De droom heeft dan soms de neiging om vreselijk te overdrijven alleen maar om gehoord te worden. Maar eigenlijk is het je dochter die gehoord wil worden.
Het kan ook zo zijn dat je dochter zich inhoudt. D.w.z. dat ze aardig gevonden wil worden en daardoor zich aardig gaat gedragen terwijl ze dit soms misschien helemaal niet wil. Bijv. dat ze een heel groot gevoel heeft voor recht en onrecht maar dat ze dit niet altijd kan uiten. Jij als moeder zult waarschijnlijk wel aanvoelen wat ik bedoel.
Wat ik sowieso heel goed vind is dat je dochter bij je man in bed mag slapen. Het kan een heel goed gevoel geven van dat ze er mag zijn. Met of zonder die nare dromen/hallucinaties. Ze komen als heel echt over en ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat ze er echt bang voor is.
Wat heel vaak helpt is dat ze door haar angst heen moet gaan in het dagelijkse leven. Ook dit zal jij als moeder het beste aanvoelen wanneer en hoe. Ik wens jou en je dochter heel veel succes en alle geluk in alles wat jij en je dochter doen. Yes.
Ik hoop dat je wat aan mijn droomuitleg hebt. Met vriendelijke groet Jacqueline Voskuil.