Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Moord

Caroline
8 jaar geleden

Ik heb gedroomd over een situatie waarbij een man mij (als kind dacht ik) probeerde te vermoorden. Er was echter ook een ander kind bij. Ik zag gebeuren hoe hij die moord pleegde en dacht waarom stribbelt dat kind niet tegen rent ze niet weg, doet ze niets maar laat ze het gewoon gebeuren. Daarna was ik aan de beurt maar toen schrok ik wakker. Later ben ik weer in slaap gevallen en weet niet of ik nog wat heb gedroomd maar wanneer ik wakker word ruik ik een vreselijke stank in de slaapkamer. Dit blijkt wanneer ik wakkerder ben niet in de kamer te zijn maar alleen in de droom het geval te zijn.

8 jaar geleden
Beheerder

Het lijkt iets demonisch vanwege de stank.
Maar de man wil het kind in je doden (onbewust maken of houden)
Vaak zijn dit verdrongen inhouden zoals b.v. misbruik.
Soms kan het een overtrokken weergave zijn van mannelijke negatieve krachten die het speelse kind willen vermoorden.
Dit zijn dan schaduwfiguren uit het onbewuste.
Het komt vaak voor dat een macht of kracht het kind wil doden (Herodes motief met de kindermoord)
Maar het is een bekend mythologeem.

De vraag is wie is die geweldenaar?
Hij kan een uitbeelding zijn van iemand die je vreest.

Maar het zeg maar duivelse element, is er altijd op uit de vrijheid van de ziel te verstikken.

Als je je laat reduceren tot de kindrol ben je machteloos.
Wat voor jongeren zou gelden is dat, de kindertijd wordt gedood om daarmee volwassen te worden.
Sommige transformaties gaan gepaard met de "wrede moordenaar".
In de mythen Hercules, of The green man, de rover, schaker, bruut enz.
Bijvoorbeeld de roof van Persephone door Hades.