Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Droom over droom

SteamTrainDriver
8 jaar geleden

Hoihoi,

Als klein kind droomde ik er al van om machinist van een stoomtrein te worden. Ik heb eindelijk een opleiding gevonden, maar het gekke is is dat ik al een paar weken 's nachts droom over mijn wens die in vervulling gaat- alleen ben ik dan geen meisje meer, maar een mannelijk karakter die ik eens zelf bedacht heb voor mijn verhalen.
Elke nacht tot nu toe droom ik dus dat ik die jongen ben, dat ik de stoomtrein bestuur. Ik ben elke nacht ergens anders en ik heb al een paar keer dezelfde griffioen gezien in mijn dromen. Ooit had ik zelfs een nachtmerrie dat ik als machinist gedoemd was om voor eeuwig de trein te rijden en elke passagier die aan boord ging was binnen enkele minuten dood.

Weet iemand waarom ik die enge droom had en wat de terugkerende dingen te betekenen hebben? Alvast bedankt!
Groetjes van Asmara Andriese

8 jaar geleden
Beheerder

Denk dat je ambities hebt die de vuur spugende draak willen besturen.
Maar de draak gaat er met jou vandoor.
De draak is de zonnewagen of de gevederde slang als komeet.
Je gaat gewoon te snel en daarmee zul je ontsporen.

De trein is de levenstrein, maar je hebt wel remmen nodig en je kunt niet echt sturen, want de rail ligt vast.

8 jaar geleden

Dat je als jongen de droom ingaat betekent dat je je mannelijke eigenschappen leert kennen; ratio, doorzettingsvermogen en het competitieve. Als je over een trein droomt, dan droom je over je levenspad. De kolen is je energie. Dat raakt op een gegeven moment ook op. De rails symboliseert waar je naar toe gaat. Het is wel een weg met weinig mogelijkheden, omdat je op de rails moet blijven. Je steekt teveel energie in anderen. Je zou het gevoel kunnen hebben dat anderen een beetje misbruik van je maken. Je wilt van sommigen af, daarom gaan ze dood.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.

8 jaar geleden
Beheerder

Misschien een wat gewaagde gedachte, maar gaat die trein niet over lijken?

SteamTrainDriver
8 jaar geleden

Hoi,

In ieder geval bedankt voor de uitleg, maar tot nu toe heb ik nog niemand doodgereden (hoewel ik daar wel bang voor ben en mijn ouders juist nog Meer). Wel had ik laatst weer een nachtmerrie: in WO2 was ik de machinist van een trein die Joden naar Auschwitz vervoerde. Vervolgens zag ik hoe al die onschuldigen de gaskamer in gingen en later verbrand werden. Toen moest ik terug om de volgende op te halen.
Ik ben absoluut geen racist of zo, maar deze nachtmerrie is de engste die ik me kan herinneren...

8 jaar geleden
Beheerder

Ja daar komen we dichter bij het innerlijke probleem.
Je vervoert dus lijken in spé?
In die treinen stierven veel mensen aan ontberingen en gebrek aan lucht.
Dat is het lijk in de kast.

Je vervoerde mensen naar de vernietiging. Een dodemansrit naar de hel.
Daar komt het vuur weer te voorschijn, dat ook de draak en de stoomtrein bezitten. (water en vuur)
Machinisten hebben zeker een heel stressvolle baan en ik ken er meerderen, die altijd bang zijn iemand te overrijden.
(suïcidale acties komen immers geregeld voor).
Machinisten gaan ook vroeger met pensioen om die reden.
Je zou het een weliswaar realistisch mogelijke en tegelijk neurotische angst kunnen noemen.
De vraag is, wat je in je leven naar het vernietigingskamp hebt gevoerd?
Dat moet gaan om iets wat je verdrongen hebt. Iets wat je Eingesperrt hebt. Naar de Hades verdoemd.

Wie zijn die onschuldigen of Joden in jezelf?
Waarom koos je die taak of rol? Want het moet iets te maken hebben met jou zelf.

Het zou bijvoorbeeld je visie op de mensheid kunnen zijn. (tot haat uitgegroeide spanningen/ oude woede?)
Of wie weet, een methode tot reduceren van de wereld-populatie (wat het immers was).
Je wereldbeeld als een apocalyptisch thema?

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

SteamTrainDriver
8 jaar geleden

Hoi,

Over de onschuldigen in mijzelf: ik denk dat dat te maken heeft met hoe ik de mens zie t.o.v de rest van de wereld. Ik heb enorm veel medelijden met de aarde, maar algemeen gezien een hekel aan wat de mensheid met haar doet. Naar mijn mening zijn we de grootste lastpakken op aarde. Oorlog voeren, de natuur uitputten en vernielen, dat heb ik nog geen enkele andere diersoort zien doen. Wij zijn onze moeder langzaam aan het vermoorden. En je hoeft het niet met me eens te zijn, maar alles wat men probeert te doen om de aarde te redden tevergeefse moeite is. Deskundigen denken dat als we op deze manier doorleven, we over minder dan 150 jaar zijn uitgestorven.

Ik denk dat de "doden in spe" en de trein naar de hel te maken hebben met mijn slechte kant. Ik ben een goed mens tja iedereen heeft een slechte kant hoewel ik de mijne pas laat zien als mijn dierbaren iets zou overkomen, dan word ik verschrikkelijk wraakzuchtig.

En wat het verhaal van treinmachinist betreft: ik droom er al sinds ik heel klein was om machinist van een stoomtrein te worden.