Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Zweetend wakker worden

Liz
8 jaar geleden

Zweetend wakker worden. Ik droomde dat mijn kind bezetten was door de duivel. En dat ik er alles aan wou doen om hem te bevrijden. Maar dat lukte natuurlijk niet.
Ik vraag me af wat dit betekend????????

8 jaar geleden
Beheerder

Misschien projecteer je of is het kind onhandelbaar?
Maar het kan ook iets in jezelf zijn als woede en drift.
Een kind gedraagt zich naar hoe het behandeld wordt.
Dus een kind dat een wil heeft en wordt onderdrukt, kan inderdaad duivels worden uit verzet.
Maar dat ligt dan niet aan het kind.

Kinderen die bijvoorbeeld gedragsproblemen hadden, werden vroeger als door de duivel bezeten geportretteerd.
Maar soms is de duivel wel nuttig als er "aangepast gedrag" wordt afgedwongen.

8 jaar geleden

De duivel kan ook symbool staan voor intelligentie, gewiekstheid en misleiding. Als moeder is het begrijpelijk dat ze altijd haar kinderen beschermt tegen kwade krachten of de man met de grote lange regenjas. Bezeten worden wijst op enorme hulpeloosheid. Kan het zijn dat onbewust in je droom het kind in je naar boven komt, die wat te verwerken heeft.

8 jaar geleden
Beheerder

Het kind van de duivel zou je kunnen zien als een antagonist.

Liz
8 jaar geleden

Dat zou ook kunnen ja. Ik ben ook net moeder geworden. Verandering en soms de angst dat hem wat zal gebeuren . Kan natuurlijk ook en rol spelen. Ma tog een zeer freaky droom????

8 jaar geleden
Beheerder

Je kunt niet alomtegenwoordig zijn Liz.
Kinderen kun je iets meegeven, maar het moet ook risiko's kunnen en mogen nemen.
Overbemoedering en anticiperende angsten zijn meestal gebaseerd op eigen angsten.
Angst voor het leven en angst voor de vrijheid.
Zonder risiko is er geen vrijheid.
Kinderen zoeken altijd de grenzen op en genieten ervan die te overtreden.

Gisteren overwoog ik nog wat de gevolgen zijn van braaf en aangepast gedrag.
De ondeugende knaapjes komen vaak verder omdat ze buiten de box denken.
"Creativiteit" in welke vorm ook, wordt onderdrukt als er te streng wordt opgevoed.
Het is een balans zoeken tussen noodzakelijke grenzen en vrije ontwikkeling.
Kinderen mogen rebelleren.

Denk aan Annie MG Schmidt: "Doe nooit wat je moeder zegt"