Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Terroristische aanslag

Vera1987
8 jaar geleden

Vannacht had ik een hele intense droom.

Ik droomde dat ik samen met mijn broertje en moeder in Syrië was. Ik herinner me vlarden. Maar probeer zo specifiek mogelijk te zijn.

Ik zal bij het begin beginnen. Ik was met mijn broertje in Syrië (mijn moeder was er ook, maar dat wist ik, ik heb haar niet gezien in m'n droom). Eerst zat ik in een bus onderweg ergens naartoe. Ik kijk als een soort helicopterview naar de bus. Ik zie allemaal doeken eruit hangen in de wind en een vrouw met zwart haar die met een arm en haar gezicht uit het raam leunt en naar de weg kijkt. Ik ben constant bang voor een terroristische aanslag, maar er gebeurt niks. Ik ben hier heel erg opgelucht over.

Het volgende wat ik me herinner is dat ik samen met mijn broertje bij een hele grote drukke rotonde ben. Het is nacht en erg druk met mensen, stentjes waar dingen verkocht worden etc. Dan ontstaat er ineens paniek. Er is allemaal politie en mijn broertje en ik moeten wegrennen. Er komt allemaal rook en ik kan m'n broertje niet meer zien, maar weet wel dat hij er is. We rennen een straat in die bijna afgedekt is door alle doeken die hoog in de straat aan de waslijnen lopen te drogen. Dan komt er een hele grote harde ontploffing. Ik voel die tot in mijn vezels (de paniek en het gevoel van die knal voel ik nu, bij schrijven, nog steeds in mijn lijf) en er ontstaat blinde paniek bij mensen. In een flard denk ik: nu weet ik hoe heftig het is in Syrië. Dan vertelt iemand me dat mijn moeder dood is. Omgekomen bij een aanslag elders in de stad. Ik voel een heftig verdriet midden in de drukte om me heen.

Als ik wakker word voelt het allemaal heel realistisch aan. Ik wil hier nog aan toevoegen, dat ik de sommige momenten in de droom als helikopterview zie. Bijvoorbeeld de rotonde zag ik vanuit de lucht terwijl ik wist dat ik beneden was. In het steegje zag ik het weer vanuit ik-persoon. Als laatste wil ik melden dat ik nog nooit in zo'n situatie heb gezeten noch enig oorlogstrauma heb opgelopen.

Ik hoop dat iemand iets kan verklaren

Groetjes Vera

8 jaar geleden
Beheerder

Als je geen oorlogstrauma hebt opgelopen kan het alleen maar wijzen op een burgeroorlog in jezelf.
Het gaat weer over de strijd tussen goed en kwaad in de eigen kring.
Een rotonde of rotundum is een keuzemogelijkheid een mandala.

Zo zou je soms je moeder dood kunnen wensen. Dat komt veel vaker dan je zou denken in dromen (en de realiteit0
Of er zijn spanningen in het gezin?
De helikopterview is een escapisme. Je ontkoppelt jezelf aan de gebeurtenis om de heftigheid niet te ervaren.
Het geeft wel een stukje overzicht maar zonder bijbehorende emoties.
Vergelijkbaar met het beeld dat Jung ooit schetste over een onweer in een keteldal.
In het dal lijkt het onweer alomtegenwoordig te zijn. Maar op een hogere richel kijk je over het dal en is de indruk minder sterk terwijl diep van binnen dezelfde angst leeft.

Hier voel je je bedreigd of aangetast in de fundamenten van je bestaan namelijk het gezin en jezelf als psychische eenheid.

Je splitst jezelf op met een explosie.
Dat kan fragmentatie inhouden of dissociatie.