Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

rollende ballen

tmkira
8 jaar geleden

vroeger toen ik heel klein was (tussen 4 en 12) had ik altijd (verschilde van een keer in de week tot 1 keer in de maand) dezelfde droom. ik werd toen altijd huilend wakker en vond het heel eng. (vandaar dat het bij nachtmerries staat)

de droom ging over dat er ballen waren. super grote rollende ballen. als de ene bal groot was moest de andere bal ook groot zijn. als de ene bal klein was moest de andere ook klein zijn. zo ging de droom de heletijd. ik had er ook een bepaald gevoel bij wat heel raar was. dat gevoel had ik maar een keer in het echt gehad toen mijn moeder naar mij ging schreeuwen en toen weer zacht ging praten. maar het was dus als de kleine bal tegen een grote bal aan ging dan was mijn droom afgelopen. ik werd in tranen wakker.

deze droom heb ik dus al heel vaak gehad en zou graag een idee willen hebben van wat het nou eigenlijk betekend!

8 jaar geleden
Beheerder

Vermoedelijk de woede of de verwijten.
Wie kaatst moet de bal verwachten.
De ballen moeten even groot zijn en dus is het een soort krachtmeting.
We kennen ook het argument, iemand omver willen kegelen, met een soort bowlingbal dus.

Ballen zijn ook wel Zelf is zielesymbolen.
De bal als rotundum en bol is een volmaaktheid en daarom ook een godssymbool.
Verder ook een bewustzijn symbool. (bolvormig bewustzijn, alziend oog enz)

8 jaar geleden

De bal moet net zo groot zijn als de ander. Hij moet dan in evenwicht zijn. Het maakt niet uit of ze groot zijn of klein zijn als het maar aangepast wordt. De bal is rond en het lijkt me hard werken om het bij te benen. Alsmaar aanpassen aan de ander. De ballen zijn wel solide, dus je kunt er wel wat mee. Het zijn geen zeepbellen die knappen. De prikkels kunnen weinig zijn of veel zijn en helemaal als er tegen je geschreeuwd wordt is het erg groot. Kan dat vergelijkingsmateriaal zijn; als de stress klein is er een kleine bal is en als de stress hoog is dat de bal dan groot wordt?

tmkira
8 jaar geleden

"als de stress klein is er een kleine bal is en als de stress hoog is dat de bal dan groot wordt?" dit is inderdaad wel een goede vergelijking. Ik denk eigenlijk wel dat de grootte van de bal iets te maken heeft met mijn gevoelens. maar ik denk ook dat als de grote en kleine gingen botsen dat ik dan bang was dat ik ruzie kreeg met mijn moeder. meer omdat ik veel van haar houd en ik geen ruzie wou. maar mijn ouders hadden heel veel ruzie dus het kan ook dat ik daarom die dromen had telkens weer. want toen mijn ouders uit elkaar waren gegaan had ik het nog maar 1 keer in de drie maanden ofzo. veel minder dus.

8 jaar geleden
Beheerder

Dat kan zeker.
Het is het botsen van karakters.
Daar zit een kind tussen en dat is een directe bedreiging van de bestaansgrond.
Bollen of ballen zijn ook een teken van inflatie (opgeblazenheid, wind en woede/ Wodan zijn verwant).

Herinner mij een oude science fiction filmserie "The Prisoner", waarin de hoofdrolspeler op een eiland terecht komt dat geheel gedomineerd wordt in 007 stijl. Iedereen die niet gehoorzaamt, wordt door een enorme bal achtervolgt, die hem dan ergens tegenaan drukt en verstikt.

tmkira
8 jaar geleden

dankjewel Sheherazade en Esme voor de reacties!
ik ben echt blij dat ik deze droom nu wat meer snap want ik zit er al lang mee! ik wist niet dat bollen en ballen een teken zijn van inflatie. zo leer ik ook nog eens wat van een droom!