Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

grot, alleen achter gebleven

caron
8 jaar geleden

Mijn zus en ik hebben sinds onze kindertijd de zelfde nachtmerrie gehad.

Wij staan met het hele gezin in een groot bos voor een grot.

Mijn vader gaat eerst na binnen en zegt dat we moeten wachten, achter in de grot vind hij een deur en gaat naar binnen daar moet hij voor mensen met tekeningen op hun gezicht dansen naar een tijdje verdwijnt de vloer onder hem en valt na beneden.

Mijn moeder gaat naar een tijdje ook na binnen en zegt dat wij moeten wachten en bij haar gebeurd het zelfde.

Dan gaat me oudste zus na binnen bij wie het zelfde gebeurd en daarna mij andere zus bij wie ook hetzelfde gebeurd.

Ik sta uiteindelijk alleen voor de grot en oppeens valt alles plat en is weg gevallen.

Die droom heb ik meerdere keren gehad en mij zus ook na al die jaren is die droom ons goed bijgebleven en zijn we super benieuwd wat het nou betekend!

8 jaar geleden
Beheerder

Een grot is een soort baarmoeder.
Het is de toegang tot het onbewuste/ onderaardse.
Dus als je daarin stapt val je letterlijk door de begane grond in de onderwereld.
Ik denk ook aan de grot van Plato waar ze met hun gezicht naar de muur zitten en alleen de schaduwen van de voorbijgangers op de muur zien.
Dat is een beeld van de onverlichte mens die zijn eigen gevangenis in stand houdt.

Jij staat kennelijk buiten en blijft bewust.

Soms is de val in het onbewuste een verlies van de realiteit en tegelijk een inwijding.
Maar dan zouden ze weer ergens boven moeten komen.
Soms is het een beeld van een depressie.

Verder valt te denken aan de vergankelijkheid.
Jij immers moet hen een keer loslaten en op eigen benen staan.
Maar dat lijk je toch te doen in de droom.

De grot is een illusie. Het is een symbool.
De beelden vallen dus weg.

Het is niet altijd verstandig de grot in te gaan.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

caron
8 jaar geleden

Dankjewel!!