Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Gelovigen, moorden en aapachtige mensen

Nina1994
8 jaar geleden

Hoi, vannacht had ik een hele bizarre droom. Hij was heel intens en duidelijk, maar snap totaal niet wat dit betekent. Misschien dat iemand mij dit kan uitleggen.

Ik droomde dat ik nieuw kwam bij een bepaalde groep. Er was een feestje. Binnen die groep waren twee afsplitsingen. De extreem gelovigen (christenen) en de niet gelovigen. De extreem gelovigen hadden de leiding. Ik werd rondgeleid door een hele aardige jongen van de gelovigen, hij was de leider van de hele groep, en hij liet me alles zien en was ontzettend aardig. Op een gegeven moment kwam ik er via via achter dat deze jongen vlak voordat ik kwam een moord had gepleegd op een niet gelovige omdat hij te losbandig leefde. Ik kon het eerst niet geloven omdat hij zo aardig was en later kreeg ik een verschrikkelijk naar gevoel bij hem. Wat ik ook erg vond is dat niemand deze jongen veroordeelde. Iedereen deed alsof er niks was gebeurt. Op een gegeven moment gingen we met een groep uit eten en heb ik gezegd dat ik niet kan doen alsof er niks is gebeurt (de desbetreffende leider was er bij). Kort daarop werd hij toch nog vervolgd.

Zijn straf was dat hij in de put moest springen die leidde naar de gewelddadige afsplitsing van onze groep (dit was lang geleden gebeurt, toen ik er nog niet was) die besloten hadden onder de grond als primitieven te leven. Ze waren in de loop van de tijd ook op apen/aliens achtig gaan lijken. Meestal overleefde iemand deze straf niet en in het gunstigste geval moest je gaan leven zoals hen, heel primitief en luisteren naar hun leider.

Na een poos kleurde het water in de put rood en we begonnen ons zorgen te maken. Dit was nog nooit gebeurt. Toen kwamen er foto's onze kant op van de leider die wij deze straf hadden gegeven, heel vervelend lachend op de foto met alle aap/alien/mens vrouwen daar. Een vreselijk gevoel maakte zich meester van mij. Hij was gevaarlijk. Hij had daar de leiding gegrepen en waarschijnlijk veel mensen vermoord. De hele groep was in shock. Ook omdat het rare mensen zijn daar beneden, maar iedereen veel respect voor ze heeft. Bijna als goden. Ook uit een soort angst voor hen. Zij waren sterk en bloeddorstig. Als de voormalige leider van onze groep de boel daar overmeesterd heeft. Dan is ie wel heel wreed.

Note van de schrijver: ik ben in mijn droom nooit beneden geweest. Maar heb wel beelden in mijn hoofd van hoe die moorden daar gingen. Een beeld van iemand die in een meer bloedig naar beneden zinkt. Een beeld van hem met alle vrouwen graan aan het malen en hij kijkt lachend op. Een beeld van een van hen in een winkel die nietsvermoedend van achteren vermoord wordt.

Hoop dat iemand hier kaas van kan maken. Voor mij is de droom in elk geval heel verwarrend.

Groetjes Nuria!

8 jaar geleden
Beheerder

Het gaat hier weer om de oude strijd tussen goed en kwaad.
Maar die splitsing is heel ongezond te noemen, want hoe fanatieker het geloof hoe meer het geïnfecteerd zal worden door het kwaad. Dan meent men het recht te hebben anderen met geweld de bekeren, een kopje kleiner te maken of te menen de alleenzaligmakende waarheid te bezitten die vanzelfsprekend aan de apen moet worden opgelegd.
De apen zijn halfbewuste elementen uit het onbewuste (onderaardse).
De jongeman gaat daar verder met wat hij bovengronds ook al deed.
Geloofsovertuigingen zijn in extremis altijd gewelddadig of dictatuur.
Uit naam van een verzonnen godsbeeld wordt dan de eigen overtuiging gelegitimeerd.

Het zal niet lukken de ondergrondse oppositie van The planet of the apes te onderdrukken.
De heersende klasse zal daar ooit met bloed voor moeten betalen en heeft dat al eerder ondergaan.

Het bloedbad speelt zich ergens in jezelf af. Ook jouw groep is gewelddadig en dat bewijst al een inflatie door het kwaad. Zo is de duivel het meest actief bij de braven.
Daar immers is het meeste aan winst te halen. De braven die te blind zijn om hun gebreken te herkennen en daarom hun inferieure kanten op anderen projecteren zullen immers bereid zijn anderen mee te slepen in hun wanen. De geschiedenis heeft ruimschoots geleerd wat de gevolgen daarvan waren.

Maar op persoonlijk vlak en daar gaat het hier om leeft er een stuk agressie.
Het heeft geen zin dat te ontkennen. De doofpot zal niet werken.
Vaak ontstaan zulke moordzuchtige dromen als er teveel onderdrukt wordt.

Een put kan als een soort vagina worden gezien of een poort naar het onbewuste.
Je gaat daarmee immers naar de baarmoeder/holte van de aarde.
De put kan dus als een vrouwelijk getint vat worden gezien.

De man en de vrouwen malen graan.
Maar zit er nog meer in dat graan? (bloedworst maken van iets?)
De oppositie zal zich hoe dan ook kenbaar maken.
Dergelijke thema's zijn ook vaak verfilmd en berusten op archetypische gronden.

Nina1994
8 jaar geleden

Hoi bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Als ik het kort samenvat zou het dus kunnen impliceren dat er onderdrukte agressie in mij is. Maar die jongen die verbannen werd. Is hij een deel van mij? Of ben ik juist degene die het kwaad uit me probeert te verbannen. En wat betekent het dat hij naar mijn onderbewuste gaat en daar loopt te moorden? Zou het kunnen dat ik willens en wetens iets aan mezelf probeer op te leggen wat ik niet wil?

Ik zit momenteel in een nogal roerige tijd. Ben na 2,5 jaar met een intense studie gestopt, iets waar ik m'n hele leven voor had opgegeven. En probeer nu uit te zoeken wie ik ben en wat ik wil. Misschien dat deze droom mij iets probeert te vertellen?

Ook kamp ik sinds twee maanden met gezondheidsklachten. Veel vermoeidheid, pijnlijke spieren. Het wordt nog onderzocht of dat fysiek is of niet. Heeft het hier iets mee te maken?

Alvast bedankt voor uw uitleg. Vind het erg interessant!

Groetjes Nina

8 jaar geleden
Beheerder

Je zit wellicht in een stress-periode?
De stress veroorzaakt de onbewuste spanningen of is er een symptoom van.
De apen komen in opstand.
De agressie kan ontstaan door frustraties.
Maar de apen kunnen als ze bewuster zouden zijn heel goed menselijk worden en een heel potentieel blootleggen dat nu door die knaap wordt gedood.
Hij neemt echter de agressie over en raakt geinfecteerd want je kunt niet met de schaduwkanten omgaan zonder er identiek mee te worden.
Apen werden wel als demonen geschetst vanwege hun schelmenstreken.
Iedereen begrijpt dat apen heel dicht bij de mens staan als symbool.
Die jongen kan het mannelijk tegendeel van jezelf.
Maar het is geen goede kant want hij denkt het kwade te bestrijden en is er zelf mee besmet.
Je zou in dromen wat vriendelijker kunnen zijn voor de apen die onder de grond moeten leven.
Hoe zou jij je als aap voelen?
Apen is ook wel een scheldnaam voor jongens of knapen. We zeggen b.v. "brutale aap".
Apen stelen ook. Het zijn bengels. Maar die bengels kennen alle streken want ze zijn niet braaf.
Pan was als natuurgod ook een deugniet. Zo zijn er wel meer schelmenfiguren te vinden.

Ooit zag ik een Science fiction film met een tijdmachine.
De man landde ergens in een fictief tijdperk, waar men in Griekse witte gewaden leefde als in een elysium. Tot ze gehoorzaam als zombies naar een soort bunker werden geroepen.
Waar de aapachtige monsters onder de grond mensenoffers eisten.
In feite is dat een psychologische parodie op de uitbuiting van de "slaven" door de hogere "beschaving". Het paradijs waar het kwaad leek uitgebannen, maar voortwoekerde onder de grond.
Dat is wat er gebeurt als je goed en kwaad probeert te splitsen.

De apen zouden weleens de animale krachten in je lichaam kunnen zijn die door die moordlustige knaap worden verwoest. Dat zou destructieve ambitie kunnen heten.

Zo kom je dan in een soort burgeroorlog terecht.