Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik bevond me in mijn droom in een kleine witte kamer. Plots komen er door een luikje paardenkoppen naar binnen. Vervolgens komen ze me achterna gesprongen. Dan duikt er een minecraft zomie paardenkop naar mij gesprongen, hij springt op mij en dan word ik wakker;
Weet iemand wat deze droom betekent
thanks, joke
De kleine witte kamer staat symbool voor mooie geheimen. Een paard is een edel dier (hoogmoed) en daarom heeft een paard een hoofd in plaats van een kop. Een paard staat voor kracht en vitaliteit. Het paard heeft een dubbelzinnige functie in symboliek en mythologie. Het werd zowel in verband gebracht met de zon (leven) als met de maan en de oceaan (dood). In sommige culturen brengen paarden de doden naar de andere wereld. Paarden werden ook gebruikt om oorlogen mee te voeren. In de serie Games of Thrones komen paarden voor als zombie, die in de oorlog hebben gediend. Een zombie heeft geen leven en doet wat hij moet doen. Het gaat op routine.
Beheerder |
De witte kamer lijkt mij erg steriel.
De paarden kunnen voor doordravende gedachten staan die dat ijle sfeertje binnen stampen.
Nachtmerrie komt van nightmare. Mare is een verhaal of sprookje, mythe enz.
Paarden kunnen soms voor waanzin staan.
Het zijn hier duidelijk geen wijze of edele dieren.
Het paard bespringt je en dat is ongewoon, het is een (demonisch) angstbeeld dat je berijdt.
Normaal moet het ego het paard berijden.
Omgekeerd betekent het dat de wilde natuur je in haar greep heeft.
Zoals driften, of woede, angsten enz.
In het taalgebruik betekent een paardekop een niet zo fraai etiket voor bijvoorbeeld een branieschopper, of iemand die onzin uitkraamt, of zichzelf overschat.
Paardenkoppen komen in de dromen en de kunst vaak voor als angst.
Denk aan op hol geslagen paarden.
De dieren missen een vaste hand en leiding.
2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.
Sheherazade, mooie uitleg. Dat van die nachtmerrie heb ik nooit echt goed opgezocht.
Gevonden op Wikipedia: De oorsprong van het woord nachtmerrie heeft te maken met het oude woord mara, dat boze geest betekent. Mara is een ander woord voor alf of elf. In Duitsland wordt een nachtmerrie Albtraum genoemd. Er was ook een godin die Mara heette. 's Nachts kon ze zichzelf in een witte merrie met blauwe ogen en een rood koord om de hals veranderen. Op schilderijen is Mara soms ook te zien. Meestal wordt ze dan gevolgd door negen veulens of heeft ze negen hoofden, want negen was vroeger het getal van de duivel.
Beheerder |
Nachtmerrie, schilderij van John Henry Fuseli in 1802.
Het werden ook wel incubi(mannelijk), en succubi(vrouwelijk) genoemd.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.
Indrukwekkend schilderij. Bron Wikipedia: Incubus (van het Latijn incubus: nachtmerrie, en incubare: liggen op) is de naam die in de middeleeuwen werd gegeven aan een mannelijke demon die vrouwen in hun slaap zou bezoeken. Deze gemeenschap zou dan geleid hebben tot de geboorte van heksen, demonen en misvormd nageslacht. De vrouwelijke tegenhanger is de succubus.
Dus de droom heeft te maken met onbewuste angsten, driften of woede. Emoties die je liever niet wilt toelaten, maar die dan tijdens een droom toch de kop opsteken.