Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Nachtmerries met geesten

Anoniem
8 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw, meisje, 19 jaar oid. Ik heb al lange tijd last van nachtmerries, vaak zijn ze vergelijkbaar. Ik zal het proberen uit te leggen.

Het lijkt alsof ik slaap (meestal in mijn eigen bed). Ik droom dus dat ik slaap. Ik kan zien en zie dan geesten voor me, in mijn kamer, of ik heb het gevoel dat er geesten zijn. Ik ben dus eigenlijk aan het dromen dat ik half aan het slapen ben. Vaak voelt mijn lichaam deels verlamd, maar kan ik me met moeite wel bewegen. Ik wil weg, probeer me te bewegen om wakker te worden, maar het lijkt net alsof mijn energie uit me wordt gezogen, alsof ik verder in slaap wordt gezogen. Soms lijkt het alsof ik uit bed val na veel moeite met bewegen. (Ik val niet echt, dit droom ik dus). Pasgeleden werd ik in mijn droom zelfs nog over de grond gesleept en getrapt door de geest in die droom.
Uiteindelijk schrik ik wakker uit mijn nachtmerrie en ben ik vreselijk bang. Het kan zijn dat ik weer terug val in de nachtmerrie, omdat ik te moe ben om mezelf wakker te houden. Vaak pak ik mijn mobiel of doe ik het licht aan.

Slaapverlamming zelf is het niet, dit heb ik al wel een paar keer gehad, maar dat is echt anders.

Deze nachtmerries beginnen steeds meer invloed te hebben op mijn mentale gezondheid. Ik ben 's avonds vaak bang al voordat ik ga slapen, omdat ik niet wil dat ik weer die geesten ga zien.

Weet iemand hoe dit komt, wat het betekend of wat ik het beste kan doen. Ik slaap zo slecht hierdoor en ik kan er niet meer tegen.

8 jaar geleden
Beheerder

Over het algemeen gaat het hier om angsten die gepersonaliseerd worden.
Omdat er niets bekend is over je levenssituatie op dat vlak zul je nog wat duidelijker moeten zijn.
Wat je omschrijft is een subjectief beleefde uittreding.
Daarmee kun je ook in aanraking komen met de geestelijke wereld.
Maar eerst kijken naar onbewuste motieven en mogelijke angsten.

Zo zou je bang kunnen zijn aangerand te worden.

In de oudheid onderscheidde met de succubi en incubi dat waren dus vrouwelijke of mannelijke demonen. (voornamelijk lusten)
We leven niet meer in de middeleeuwen en zoeken het gelukkig wat dichter bij huis met reƫle verklaringen.
Hoewel dat grensvlak niet voor direct en herhaalbaar onderzoek toegankelijk is.
Dat maakt het altijd ingewikkelder en vereist een meer analytische benadering op grond van symbolen en psychologie. Je zegt niets over het uiterlijk van de geesten, misschien zijn het vage indrukken die nog geen herkenbare vorm hebben aangenomen.

Ik wil het bestaan van geesten niet ontkennen maar er zijn meestal andere redenen.

Hier een redelijk nuchtere omschrijving (voor wie het engels machtig is)
http://rationalwiki.org/wiki/Incubus_and_succubus_myths

2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.