Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

vriendin

8 jaar geleden

overdag was ik bij een vriendin van mij en die vriendin van mij kreeg berichten van een jongen waar ik zelf een beetje een crush op had/heb
voor de grap hadden we het daar over dat het zo'n knappe gozer was en dat ik hem ook wel eens had gesproken.

omdat ik probeer te werken aan het uitspreken van mijn gevoelens (waar ik aardig moeite mee heb) zei ik haar dat ik dat wel jammer vond omdat ik een beetje een crush op hem heb.

een andere vriendin van mij zei diezelfde avond tegen mij dat die jongen gek was als hij mij niet leuker zou vinden dan mijn vriendin. Ik vond dat zelf allemaal een beetje onzin. Ik gaf haar ook aan dat als hij haar zou zien zitten ik haar het beste gun. het gaat immers over een jongen die ik zelf nauwelijks ken.

Een beetje een onzin verhaal dit... maar..

diezelfde avond droom ik dat ik echt weken bezig was met moeite doen voor een jongen waar ik enorm verliefd op was en na al die weken kon ik eindelijk met hem in gesprek komen, tijdens het gesprek loopt hij gewoon weg vlak langs me terwijl hij me niet aankijkt maar iemand anders en begint te glunderen. ik draai me om en zie daar m'n vriendin staan en mijn vriendin zoent recht voor mijn neus met hem. Ze moest er nog net niet bij lachen dat het me zo veel deed.

Ik was erg verdrietig en snapte er niks van. dus ook in mijn droom gaf ik aan dat ik het niet zo leuk vond wat er was gebeurd want ze wist dat ik hem zag zitten.
vervolgens werd iedereen boos op mij (mijn gehele vriendengroep en ook die jongen) en mij werd door iedereen verteld dat ik me enorm aanstelde en eens heel gauw normaal moest doen terwijl ik alleen maar mijn gevoel voorzichtig probeerde te uiten. Er flitste echt allemaal gezichten voorbij van mensen die ik wel en niet ken die me boos aankeken en me boos aanspraken. Ik raakte in paniek en bood aan iedereen mijn excuus aan zo veel als ik kon omdat ik geen gedoe wou en ergens was ik boos want ik voelde me gewoon echt rot.

Ik snap echter de droom maar voor de helft. Ik heb juist overdag netjes aangegeven wat ik voelde (waar ik moeite mee heb) en vervolgens weet ik dondersgoed dat zij mij dit nooit zou flikken (terwijl het niet eens erg is als hij dat zou doen want het gaat maar om een guy?) en toch droom ik dat ze het wel doet en vervolgens is iedereen boos omdat ik mijn gevoel uit.

Ik word dan weer bezweet wakker met een bonzend hart en moet weer flink bijkomen van alle emoties door elkaar heen
en dat allemaal in 1 uur slaap.

iemand die toevallig wel mijn droom kan ontrafelen?

8 jaar geleden
Beheerder

De anticiperende angst om je gevoelens te uitten, maakt dat je vreest, dat iedereen zich tegen je zal keren als je dat wel doet. Maar als je werkelijk jezelf trouw blijft en probeert te zijn wie je bent, kan niemand je dat kwalijk nemen. Ieder heeft ergens een authentiek Zelfgevoel.
De jongeman in je dromen kan een uiting zijn van de mannelijke eigenschappen en de tegenpool in jezelf.
Nu gaan alle anderen daarmee vandoor en heb jij het nakijken. Is dat geen valse schaamte, of is het achterdocht en jaloezie, woede, verdriet enz.?
De vriendin lijkt hier de valse noot. Maar misschien staat zij ook voor iets in jezelf zoals b.v. extraversie of durf. Waarom moet jij jezelf aan anderen afmeten?
Beelden in dromen zijn gedachten die vaak worden uitvergroot. Dus je onzekerheid maakt dat ze je voorbij lopen en niet zien staan.
Als je iets voor die jongen voelde, waarom gaf je dat dan niet aan in je droom?
Misschien ontdek je dat je jaloezie en teleurstelling, verliefdheid enz. als gevoel ervaart?
Laat het je onverschillig, dan voel je niets.
De liefde, de boosheid en het rot of verdrietig voelen, is authentiek. Maar die gevoelens uit je dus niet, neen, je gaat nota bene je excuus aanbieden. Daarmee verloochen je jezelf.
Er staat een soort Freudiaans verbod op je gevoelens uiten.
De vraag is; wie heeft je dat aangeleerd of opgelegd?

*Kinderen wordt vaak een vals zelfbeeld opgedrongen, om hen te manipuleren en te laten "gehoorzamen" (wat inhoudt; zichzelf te verloochenen).