Het nachtmerrieforum is de laatste tijd mijn favoriete forum, blijkbaar :/
Ik lig in een bed, onder een deken, in de straat waar het ouderlijk huis heeft gestaan. Ik hoor een geluid en ik weet niet wat het is. Ik vermoed eerst dat het een bus is, maar het klinkt meer als een robot. Ik word bang. Een soort discolicht komt langs en schijnt op de deken. Met heel veel moeite trek ik m'n deken op... en schrik ik wakker.
Deze droom was deels lucide en het geluid kwam uiteindelijk van de wind die door m'n kamer suisde (een nadeel van met je raam open slapen). Ik wist wel dat ik droomde, maar het lukte maar niet om wakker te worden. Als ik lucide droom dan zijn het altijd nachtmerries.
Ik denk dat de blokkade waar ik mee te maken heb mijn kindertijd is. Alle ingevingen die ik de laatste tijd krijg wijzen daarop. Bijvoorbeeld gisterochtend in de bus sukkelde ik in en hoorde ik een zacht stemmetje in mijn hoofd het getal "54" zeggen. Ik negeerde het in eerste instantie, maar daarna schreeuwde het stemmetje het getal nog een keer en schoot ik meteen rechtop. 54 is het huisnummer van mijn ouderlijke huis. Af en toe komen er ook plots herinneringen uit mijn kindertijd naar boven op de meest vreemde tijden en plekken. En m'n dromen, natuurlijk.
De deken staat substituut voor warmte en liefde. Opvallend wel in de straat van het ouderlijk huis. Een vreemd geluid staat voor het onbekende of onverwachte; kan staan voor angst en verwarring en kan ook staan voor een doorbraak in mijn persoonlijke worstelingen. Ik weet uiteindelijk dat het geluid gewoon de wind was die door mijn kamer suisde, maar is dit belangrijk voor een droom? In de droom heb ik het namelijk heel anders geïnterpreteerd, namelijk als een bus en dan pas als robot. Een bus staat voor het nemen van eigen beslissingen in plaats die van de menigte; een robot voor het niet uiten van gevoelens. Een discolicht staat symbool voor het accepteren en onder ogen kunnen zien van de realiteit en dat het persoonlijk leven in balans komt.