Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Droom kind: wolfaanval

Christine
7 jaar geleden

Hallo,

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn kind van 4 had vannacht een hele heftige droom. Hopelijk kunnen jullie me helpen deze te begrijpen, want ook ik als volwassene vind het een heftige droom. Dit is wat hij me vertelde:
Hij ging langs bij zijn grote broer (van 8) en zijn broer was een herder met schaapjes. Ineens kwam er een wolf aan. Hij wilde het hek dicht doen om de schaapjes te beschermen en toen viel de wolf hem aan.

Later die ochtend vertelde hij aan zijn broer nog een keer hetzelfde verhaal met vermelding dat de wolf rood was en dat er ook een wolf naar zijn grote broer toe ging maar die rende daarna weg.

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Groetjes,
Christine

7 jaar geleden
Beheerder

Het is het bekende thema van goed en kwaad.
De schaapjes zijn de braven en de wolf is de slechterik.
Maar de wolf maakt wel dat ze zelf op weg moeten.
De "goede herder", 0f grote broer gaat er zelf vandoor en als metafoor voor Christus kan hij zijn kudde niet tegen de duivel of het kwaad in de wereld beschermen. Kinderen nemen dingen zwart/wit, ze moeten nog leren relativeren.

Rood wijst op woede, vuur, bloed, Mars, driften.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

Christine
7 jaar geleden

Best een christelijke droom voor een kind van 4. En met zoveel lagen. Overigens ging de broer er niet vandoor maar de wolf. Goed overwint dan dus in zijn droom. Fijn dat hij dat in zijn voor hem beangstigende droom iets positiefs is. :)

7 jaar geleden
Beheerder

Och, het thema van de "goede herder" is niet christelijk van oorsprong.
Hercules en Mithras, Zoroaster, Pan, Horus, Krishna, Orpheus, Dionysus b.v. zijn precies zo afgebeeld met het lam op de schouders.
Herdergoden kwamen veelvuldig voor. Het is een archetype.

4 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.