Hoi Lindsay,
Ik kan me voorstellen dat je die droom heel eng vond. Wat ik me bij het lezen van je droom afvroeg, is hoe de relatie met je vader is. Als je je vader als dominant ervaart, wil die nog wel eens terugkomen als beruchte dictator (Hitler, Stalin etc) in dromen. In je droom zit Hitler links. De linkerkant staat symbool voor de meer duistere, onbewuste kant van de persoonlijkheid. De linkerkant van je lichaam is de intuitieve 'vrouwelijke' kant, de gevoelskant. Ik vermoed dat die bunker in de droom symbool staat voor jouw huis, je lichaam op dit moment. Gepantserd, met een angstige herinnering aan een dominante man opgeslagen in het linkerdeel van je lichaam.
Rechts is er een deur. Achter die deur is het vuur, symbool van passie en hartstocht, maar ook van zuivering. De dood in dromen wijst vaak op een verandering, het loslaten van het oude. Voor iets nieuws moet er altijd iets sterven - symbolisch althans. De deur is in je droom de toegang tot het vuur. Jouw vuur, jouw passie, jouw creativiteit. Het gaat om de rechterkant van je lichaam: symbolisch de 'mannelijke' kant, eigenschappen als daadkracht, je assertiviteit en scheppingskracht - dat vuur dus. Ik denk dat je daarvoor, door de aanwezigheid van die dictator in je herinnering, bang voor bent. Je hebt door vroegere voorbeelden van mannelijke agressie misschien je eigen mannelijke kant geblokkeerd. Maar de andere mensen in je droom laten je zien dat je helemaal niet bang hoeft te zijn voor dat vuur in jou. Die mannelijke energie heb je namelijk nodig om verder te komen in het leven.