Hallo,
Ik heb een hele vreemde droom gehad en ben benieuwd naar de mogelijke betekenis.
De droom begint met dat ik door een heel erg groot, kantoorpand achtig gebouw met zeer veel verdiepingen en afdelingen loop/dwaal/zweef (ik loop niet echt, ik zweef). De mensen om me heen in dit gebouw werken allemaal naar een bepaald doel (het doel is onbekend voor mij), maar ik lijk er zelf geen te hebben. Ik ken niemand, maar er zijn duidelijk twee "kampen" binnen deze groep mensen, waarvan de leider van het ene kamp mij bekend / vertrouwd voorkomt. Dit is een zeer charismatische, Jezus achtige figuur (ik ben in real life niet gelovig /Agnost), maar dan met een "normaler" uiterlijk (minder hippie achtig als normaal wordt afgebeeld). Ik heb in dit geheel niet echt een vaste rol en voel mij ook onwennig en soms vriendschap, soms vijandigheid. Ik ben een beetje de weg kwijt en probeer mijn weg / doel te vinden binnen deze omgeving. Vaak via "gaten" tussen verdiepingen verplaats ik mij. Soms kom ik bij hele grote, kathedraal achtige grotten met grote vijvers/meren er in, waar ik begin te zweven boven het water en langzaam opstijg (hetgeen erg prettig voelt, als bevrijding, maar ook onwennig, omdat het een definiteve overgang), maar ik wordt telkens door "bewakers" met emotieloze uitdrukkingen terug naar beneden getrokken, omdat ik dit -nog- niet mag, ik mag nog niet deze fase in . . . zodra ze mij zien "zweven" gaan deze bewakers ook schreeuwen om anderen te waarschuwen dat ik er "vandoor ga". Ik kom vervolgens weer in het "kantoorgebouw" terug, waar ik verder dwaal. Soms zie ik de charismatische leider figuur, maar als ik hem probeer te benaderen om te vragen over "de overgang", lukt dit telkens niet en verdwijnt hij uit het zicht. Ik probeer mijn weg te vinden en "val" op een gegeven moment door een van de vele gaten tussen de verschillende verdiepingen naar beneden, maar deze komt uit in de kelder van het gebouw. In de val naar beneden sla ik tegen diverse verdiepingsvloeren aan en eindig gewond en in eerste instantie niet in staat mij te bewegen, op de vloer van de laagste verdieping. Naast mij staat een groep mannen aan een tafel te overleggen, zij zijn van de vijandige groep en hun leider ziet mij liggen en zegt "Dit is je straf voor de jaren in jezelf gekeerd zijn", draait zich om en gaat verder met overleg. Ik kijk om me heen en zie meer mensen zoals ik liggen, maar zie in de verte (heel ver weg) weer een toegang tot een kathedraal grot, met op de weg er voor, meerdere bewakers. Ondanks mijn verwondingen, weet ik op te staan en begin te strompelen, wat onverwacht snel overgaat in rennen (tot mijn eigen verbazing). Ik verwacht dat de bewakers mij tegen gaan houden, maar als ik langs ze loop en hun aan kijk, lijken zij mij niet herkennen als "geen toegang hebbende". Ik bereik uiteindelijk de cathedraal / grot met de grote meren en zie extatische, voor zich uit starende mensen die er "leeg", maar vredig uit zien en ik begin op te stijgen, het voelt goed, maar ook een beetje vreemd, alsof terugkeren niet mogelijk is. Op dat moment wordt ik "ontdekt" en begint iedereen op de grond weer te schreeuwen, alleen dit met schreeuwen gebeurd met gesloten monden die niet geopend kunnen worden. Men probeert mij terug te trekken aan mijn voeten, maar ik probeer zo snel mogelijk te stijgen, de hele massa mensen onder mij schreeuwt en springt om mij vast te grijpen en ik schreeuw (ook met gesloten mond) ook, ik wil omhoog, naar die donkere, maar vredige, gewichtloze leegte . . . Dan wordt ik letterlijk wakker van mijn eigen geschreeuw. . . .
Het is een hele rare, super gedetailleerde droom, die mij met een raar gevoel achter laat, vandaar op het web gaan kijken terwijl ik met een glas melk aan tafel zit. Ik heb wel vaker van dit soort dromen, al mijn hele leven, waarbij de grote, kathedraal achtige grotten, inmense doolhof achtige gebouwen, mensen zonder "gezicht" en zweven een thema zijnv. . . . ben nu toch nieuwsgierig aan het worden wat dit, mogelijkerwijs, zou kunnen betekenen . . . .