Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Droom waterval & ritueel

8 jaar geleden

Het volgende heb ik overlaatst gedroomd.

Ik sta op een groene vlakte met rivieren doorheen. Het water van de rivieren komt van een zeer hoge klif die heel ver over de horizon uitstrekt naar rechts. Deze klif is niet van volledig van aard. Er is precies een grijze dikke stenen kasteelmuur voor de klif geplaatst zijn. Deze klif lijkt dus op een kasteelmuur waarin tunnels/gaten zijn waar watervallen uitkomen. Het ziet er naar uit dat het al een zeer oude constructie is. zeer mooi overweldigend tafereel waar ik met grote verwondering naar staarde.

Ik ga op een keer naar links achter een muur. Nu ben ik in een kasteel met gangen en brugjes over gangen. Ik ga op verkenning maar ik heb angst en voel dat er nog aanwezigen zijn in dit kasteel. toch ga ik op verkenning. Op een keer ben ik in een kamer met boekenkast een oud boek aan het doorbladeren. Plots hoor ik iets aankomen en moet me verstoppen. Na me verstopt te hebben merk ik op dat er overal mannen of vrouwen in rode monnikengewaden zijn (gezichten niet te zien). Ik verstop me maar blijf ze volgen omdat ik wil weten wat ze doen. ze liepen door de gangen in verschillende groepjes van zeker vier of meer. Ze droegen fakkels met zich mee en gingen precies allemaal naar dezelfde plek toe. Ook hoorde ik constant gezang/gemompel en op het einde denk ik mij te herinneren dat er enkele vriendelijke metgezellen bij me waren (weet niet wie deze waren wel dat ze vriendelijk waren). Ik verstopte me en had het gevoel dat ik zeker niet mocht gevonden worden.

Ik ben vergeten of ik ontdekt ben of niet maar dit is alles wat ik me nog kan herinneren.

8 jaar geleden
Beheerder

Water is leven, stroming, de tijd, emoties, het onbewuste én geestelijk water.
Maar hier stroomt het water deels door, of over, een grijze stenen muur, wat een soort kunstmatige stuwdam lijkt, of in elk geval de rivier, of het meer? als hindernis is.
Nu zal het water net zolang toenemen, tot het eroverheen kan stromen, of de muur bezwijkt.

Beeld dat Jung ooit schetste over een bergrivier die in zijn loop werd verhinderd en een andere bedding zocht.
Symbolisch natuurlijk de belemmering van iemand die iets tegenhoudt of verdringt.

De muur zal wel een vergelijking hebben met het latere kasteel, abdij of slot?
Hier lijken geestelijken rond te lopen, die alle wijsheid hebben verzameld als een stuwmeer.
De vraag is hier, in hoeverre jij jezelf of de levensloop in de weg staat?

De monniken weten natuurlijk dat jij daar bent.
Maar als oningewijde kun je weinig kwaad doen.

Het is symbolisch een heel mooie droom.
Maar de bijna paradijselijke sfeer van de waterval wordt door de grauwe muur verstoord en die muur is gebouwd.
Nu zijn er wel beperkingen nodig omdat je anders door het onbewuste kunt worden verzwolgen, maar dat gebeurt juist als het water zich teveel opstuwt.

De betrekkelijke duisternis van de ziel wordt hier met fakkels verlicht, dus ook deze geestelijken leven in een kunstmatig sfeertje waar het daglicht van het bewustzijn niet door kan dringen.
Je zou het kunnen zien als onbekende delen van jezelf die hun gezicht niet laten zien.

In kloosters was dat ook zo, men verborg de wijsheid, omdat wijsheid macht betekende.
Wijsheid is in handen van leken ook een gevaar.

De hoogte van het water geeft een energetische spanning aan die het bewustzijn schept.
Maar de natuur, die ook het onbewuste is, kan schade oplopen als die energie zich ophoopt.
Het verval van het water geeft dus ook een vermindering van de spanningen aan.

Zoals een stuwdam in de realiteit ook een gevaar vormt, want de natuur zal de hindernis vroeg of laat toch doorbreken of overstromen.

Zie de natuur als het vrouwelijke element dat door kleurloze mannelijke volharding en ongevoelige koppigheid wordt belemmerd in haar ontwikkeling. Immers het water is voor de natuur een noodzaak.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

8 jaar geleden

In de groene vlakte kun je ver in de horizon kijken. Groen staat voor een positieve verandering, goede gezondheid en persoonlijke groei. Het water staat voor emoties.
Een afgrond symboliseert een obstakel dat je dient te overwinnen in je leven. Maar de klif staat in verbinding met een muur, die tegenhoud om te vallen. Je hebt iets achter de hand voor als het mis gaat. Kan het een spaarpotje zijn?
Als je een kasteel ziet in je droom vertelt dit over beloning en erkenning voor dat wat je bereikt heb. Uit de boekenkast haal je kennis, die de monniken ook bezitten.
De fakkels geven licht. Positieve lichtpuntjes.
Deze droom verbind ik met financiële voordelen door werk.